Доповідь ректора ДДПУ С.О.Омельченко
на засіданні Ради ректорів Донецького регіону
Проблеми реорганізації та перспективи розвитку вищих педагогічних навчальних закладів (з досвіду роботи Донбаського державного педагогічного університету)
Вельмишановна президія, шановні керівники навчальних закладів!
Вимоги, які висуваються до вишів сьогодні, дуже високі. Це і конкурентоспроможність, неперервність освіти, інноваційність, поєднання національних освітніх традицій з найкращим світовим досвідом. У цьому сенсі накази Кабінету міністрів (від 12.10.2011 №992-р) та Міністерства освіти і науки України (від 21.02.2012 р. №205) стали ключовими у процесі створення ДДПУ.
Слов’янський державний педагогічний університет (1939 року створення) і Горлівський державний педагогічний інститут іноземних мов (1949 рік заснування) в процесі реорганізації утворили ДДПУ.
У ДДПУ Слов’янський університет має статус базового, оскільки юридична особа знаходиться в місті Слов’янську, Горлівський інститут іноземних мов визначено як відокремлений структурний підрозділ.
Першочерговим завданням реорганізації було взяти такий темп, щоб вступна кампанія 2012 року проходила під гаслом єдиного ДДПУ, тобто на його заснування відводилося 3 місяці.
Протягом квітня було написано та затверджено статут ДДПУ, який 7 травня 2012 року було зареєстровано за місцем юридичної особи.
Наступним складним процедурним моментом стало питання щодо механізмів фінансування ДДПУ Міністерством освіти і науки України. У процесі консультацій, спроб і помилок дісталися висновку надати вишам (Слов’янську та Горлівці) окремі коди мережі для можливості прямого фінансування кожного навчального закладу з Міністерства освіти і науки України. Наказом від 5 липня забезпечено фінансову самостійність, облік, економічну незалежність як базового університету, так і відокремленого структурного підрозділу.
У результаті реорганізації у ДДПУ на сьогодні функціонує 12 факультетів (8 у Слов’янську і 4 у Горлівці), ДДПУ налічує 7тис. студентів, упроваджується освітня діяльність з напрямів підготовки спеціалістів за спеціальностями: бакалавр 24 (базовий 15, відокремлений 9), ОКР спеціаліст 34 (18 і 16 відповідно), ОКР магістр 14 (12 і 2 відповідно).
У 2012-13 навчальному році пройшли акредитацію 15 спеціальностей: переоформлено ліцензії та сертифікати за акредитованими напрямками та спеціальностями, зокрема:
8.18010020 Управління навчальним закладом (первинна акредитація);
8.01010601 Соціальна педагогіка (первинна акредитація);
6.010101, 7.01010101, 8.01010101 Дошкільна освіта;
6.010102, 7.01010201, 8.01010201 Початкова освіта;
6.010103, 7.01010301, 8.01010301 Технологічна освіта;
6.010105, 7.01010501, 8.01010501 Корекційна освіта (за нозологіями);
6.010201, 7.01020101, 8.01020101 Фізичне виховання;
6.020303, 7.02030301, 8.02030301 Українська мова і література;
6.030102, 7.03010201, 8.03010201 Психологія;
6.030103, 7.03010301 Практична психологія;
6.030601, 7.03060101 Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності);
6.040201, 7.04020101, 8.04020101 Математика;
6.040203, 7.04020301, 8.04020301 Фізика;
08. Історія;
08. Українська мова і література.
У першу чергу об’єднання сприяло позитивним зрушенням у науковій діяльності новоутвореного закладу. Так, суттєво поліпшився якісний склад науково-педагогічних кадрів. Станом на 1 вересня 2013 року в ДДПУ працює 38 докторів наук, професорів і 347 кандидатів наук, доцентів. Зокрема, протягом 2012-2013 навчального року захищено 8 дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора наук, та 39 дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата наук.
Значною подією в науковій діяльності університету і регіону стало створення в 2012 році спеціалізованої вченої ради К 12.112.01 з правом прийняття до розгляду та проведення захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.05 “Соціальна педагогіка”, яку очолила доктор педагогічних наук, професор Омельченко С.О. За час роботи ради успішно захищено 15 дисертацій.
Йде робота з підготовки відкриття спеціалізованої вченої ради з правом прийняття до розгляду та проведення захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.15 “Загальне мовознавство”.
Створення ДДПУ дало новий поштовх у діяльності аспірантури. Завдяки поєднанню кадрових і матеріально-технічних потенціалів вишів, що об'єдналися, відкрито 4 нові наукові спеціальності, з яких відбувається підготовка аспірантів, а саме:
- соціальна філософія та філософія історії;
- російська мова;
- російська література;
- теорія та методика навчання (фізична культура, основи здоров'я);
- демографія, економіка праці, соціальна економіка і політика.
Разом на сьогоднішній день працює 24 аспірантури, з них 16 в базовому університеті та 8 у відокремленому структурному підрозділі.
У 2013 році збільшилась кількість аспірантів до 178 осіб.
Продовжують виконуватися фундаментальні дослідження, які фінансуються за кошти державного бюджету:
- “Теорія некерованих крайових задач для систем звичайних диференціальних, функціонально-диференціальних та диференціально-алгебраїчних рівнянь”. Науковий керівник – доктор фізико-математичних наук, професор Чуйко С.М.
- “Лінгвогенетичні методи в мовознавстві ХІХ ст. – початку ХХІ ст.” Науковий керівник – доктор філологічних наук, професор Глущенко В.А.
- “Міграційні процеси в повоєнному Донбасі й формування регіональної поліетнічності”. Науковий керівник – доктор історичних наук, професор Докашенко В.М.
У 2013 році науковцями університету розроблено 6 проектів фундаментальних і прикладних наукових досліджень, які подано до Департаменту наукової діяльності та ліцензування Міністерства освіти і науки України для участі в конкурсному відборі проектів наукових досліджень і розробок.
Значно підвищилась активність університету у сфері міжнародної діяльності. Керівництво університету і структурних підрозділів налагоджує партнерські зв’язки з вишами ближнього та далекого зарубіжжя. Так, останнім часом оновлено та підписано угоди з Краківською академією імені Анджея Фрича Моджевського (Польща), Вищою Школою Інформатики (м. Лодзь, Польща), Університетом Економіки (м. Бидгощ, Польща), Поліським державним університетом (м. Пінськ, Білорусія), Софійським технічним університетом (Болгарія), Інститутом наукової інформації з суспільних наук АН Росії (Росія). Планується підписання нових угод про співпрацю з університетами Росії, Німеччини, Фінляндії та ін.
Суттєво активізувалась діяльність університету з організації та проведення наукових заходів різного рівня. За час існування ДДПУ проведено 20 наукових конференцій і семінарів, з яких 13 – міжнародного рівня, 5 – всеукраїнського та 2 – міжрегіонального рівня.
Хочу відзначити, що діяльність Горлівського інституту іноземних мов в організації міжнародних зв’язків є провідною.
До активної наукової діяльності щороку залучається значна кількість студентів. Основними формами роботи є участь у гуртках і проблемних групах, публікації статей у наукових виданнях тощо. У 2013 році студентка нашого університету посіла ІІ місце в ІІІ Міжнародному мовно-літературному конкурсі учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, 8 студентів стали призерами Всеукраїнських олімпіад і конкурсів студентських наукових робіт, 2 студентки посіли ІІ місця у Відкритому регіональному конкурсі студентських наукових робіт із діалектології.
Поліпшилась також якість організації роботи та функціонування Приймальної комісії ДДПУ, яка працює на засадах демократичності, прозорості та відкритості відповідно до діючого законодавства України, Умов прийому до вищих навчальних закладів України.
З метою підвищення якості профорієнтаційної роботи та залучення якомога більшої кількості абітурієнтів було створено відділи зі працевлаштування та профорієнтації.
Важливою ланкою у процесі формування майбутнього вчителя є виховна робота зі студентською молоддю.
На всіх факультетах своєчасно проводяться засідання рад кураторів, старостату, самоврядування. Тематика кураторських годин узгоджується із проректором з науково-педагогічної роботи та складається на основі рекомендації Міністерства освіти та науки України, професійної специфіки факультету, визначних дат історії держави, області та міста.
Деканати та кафедри університету ведуть активну виховну роботу в гуртожитках університету в позанавчальний час.
Ректорат і деканати у виховній роботі приділяють значну увагу студентам-сиротам, інвалідам і студентським сім'ям. Ці категорії студентів у першу чергу забезпечуються гуртожитком, отримують затверджені законом пільги з боку університету.
Значна увага приділяється вихованню в студентів високої культури й естетичних смаків. У цій сфері велику роль відіграють різнопланові заходи інформаційно-культурної спрямованості.
На належному художньому й естетичному рівні проведено такі виховні заходи – День знань і посвята в студенти, День працівників освіти, фестиваль “Дебют першокурсника”, Кубок університету з КВК між гуртожитками, Міжнародний день студента, Новорічні свята, День захисника вітчизни, 8 березня, інтелектуальна гра «Брейн-Ринг», Шевченківські свята, Міс університету, Студентська гуморина, День Перемоги, випускні вечори, літературно-краєзнавча конференція «Постать Михайла Петренка в культурному просторі рідного краю», присвячена пам'яті поета-земляка Михайла Петренка і т.ін.
З метою залучення студентської молоді до класичного театрального мистецтва в нашому університеті створено театральну творчу майстерню, яка успішно діє та презентує свої вистави на виховних заходах університету.
З 28 лютого по 4 березня у Міжнародному дитячому центрі «Артек» відбувався ІІ Міжнародний конкурс-семінар студентських педагогічних загонів, в якому від нашого університету взяв участь СПЗ «Славяне». Посівши перше місце, команда привезла п’ять дипломів: за кращу візитку, за загоновий захід, за клубний вид роботи, за вожатські таланти – вокал і, власне, за перше місце; один диплом за друге місце в інтелектуальному конкурсі; два дипломи за третє: в конкурсі ді-джеїв і гру «Геокешинг».
Велика увага приділяється фізкультурно-оздоровчій роботі. На факультеті фізичного виховання навчається 9 чемпіонів світу та Європи з пауерліфтингу, легкої атлетики, плавання; започатковано в цьому році проведення 30 фізкультхвилин на честь Дня перемоги; проведено Міжнародну он-лайн конференцію присвячену Дню здоров’я.
Для оновлення сайту університеті, створення інформаційного простору та мобільності отримання інформації в університеті створено інформаційно-культурний відділ.
Не менш значимим для нас є студентське самоврядування. Як і базовий університет, так і відокремлений структурний підрозділ вважають його важливою ланкою у розвитку демократичних засад вишу, виявленні потенційних лідерів, формуванні майбутньої еліти нації.
Серед органів студентського самоврядування важливу роль відіграють студентська рада, профспілковий комітет студентів та аспірантів, спортивний і студентський клуби, студкоми гуртожитків, студентське наукове товариство. Кожен із них має конкретне поле діяльності.
На сьогоднішній день в університеті працює три профспілкових організації: студентська базового університету, профспілкова науково-педагогічних працівників і співробітників базового університету та профспілкова організація Горлівського інституту іноземних мов.Голови профспілкових організацій і їхні комітети приділяють особливу увагу соціальній підтримці та захисту кожного студента, викладача, співробітника. На базі нашого університету в цьому році було проведено засідання голів профспілкових організацій Донецької області. Особливу увагу лідери профспілкових організацій приділили переводу викладачів до ДДПУ з метою збереження науково-педагогічного стажу.
Відповідно до перспективної програми діяльності ДДПУ в період реорганізації проведено таку роботу:
- Розроблені та затверджені Правила внутрішнього трудового розпорядку для працівників Державного вищого навчального закладу «Донбаський державний педагогічний університет».
- Проведена реорганізація відділу кадрів і канцелярії Університету.
- Розроблено та затверджено Положення про обрання та прийняття на роботу науково-педагогічних працівників у Державному вищому навчальному закладі «Донбаський державний педагогічний університет».
- Розроблені вимоги та посадові обов’язки до претендентів на посади асистента, старшого викладача, доцента та професора Державного вищого навчального закладу «Донбаський державний педагогічний університет».
- Частково переглянуті та перезатвердженні посадові інструкції працівників ДДПУ. Робота у цьому напрямі продовжується.
- Розроблено та затверджено Порядок проведення медичних оглядів працівників Державного вищого навчального закладу «Донбаський державний педагогічний університет».
- Розроблено та затверджено Положення про видачу диплому з відзнакою Державного вищого навчального закладу «Донбаський державний педагогічний університет».
- Розроблена Інструкція з діловодства у Державному вищому навчальному закладі «Донбаський державний педагогічний університет». Накази ДДПУ оформлюються відповідно до вимог цієї Інструкції.
- Проведені заходи з метою зменшення документообігу в університеті, а саме: скасовані заяви працівників, яким надається відпустка відповідно до затвердженого графіку.
- Упроваджено в роботу електронну систему документообігу ABBYY Fine Reader 11 Corporate Edition наказів щодо навчання студентів у ДДПУ.
- Підготовлені та розміщені на сайті ДДПУ зразки основних заяв працівників.
- Оновлені особові справи працівників і студентів університету. Створені електронні бази працівників ДДПУ.
- Введено реєстрацію типових договорів на навчання, підготовку перепідготовку, підвищення кваліфікації або надання додаткових освітніх послуг навчальними закладів.
- Упроваджено контроль за виконанням науково-педагогічними працівниками обов’язків, передбачених контрактом.
- Запроваджено покроковий алгоритм дій науково-педагогічних працівників по закінченню терміну дії контракту.
- Ведеться активна діяльність з відзначення працівників ДДПУ за особливі успіхи в роботі та з нагоди ювілейних дат.
- Розроблено план робіт щодо енергозбереження, підготовлено міні-проекти з благоустрою прилеглої території.
- Підготовлено державні акти та документи, що посвідчують право власності на будівлі та споруди, переоформлено право власності з реєстрації земель за ДДПУ.
Протягом 2012-2013 навчального року у відповідності з планом-графіком роботи було проведено 11 засідань Вченої ради ДДПУ, на яких розглядалися питання, що стосуються як діяльності університету в цілому, так і окремих його структурних підрозділів. Зокрема було розроблено та затверджено перспективи розвитку ДДПУ, до яких належать:
- розширення переліку освітніх послуг шляхом ліцензування й акредитації нових спеціальностей магістратури: педагогіка вищої школи, здоров’я людини, документознавства та культури інформаційної діяльності, обліку й аудиту, філологія (англійська і німецька);
- розширення переліку спеціальностей Ради зі захисту кандидатських дисертацій;
- відкриття спеціалізованої Вченої ради зі спеціальності 10.02.15 – загальне мовознавство;
- активізація спільної науково-методичної роботи споріднених кафедр базового університету і відокремленого структурного підрозділу;
- розширення повноважень органів студентського самоврядування;
- урізноманітнення методів і форм взаємодії студентських клубів Горлівка-Слов’янськ;
- створення в університеті здоров’язбережувального валеонасиченого простору з метою підготовки висококваліфікованих конкурентоспроможних мобільних на ринку праці фахівців.