ГЛУЩЕНКО ВОЛОДИМИР АНДРІЙОВИЧ
доктор філологічних наук, професор
завідувач кафедри германської та слов’янської філології
Володимир Андрійович Глущенко – доктор філологічних наук, професор, заслужений працівник освіти України, академік Міжнародної академії наук педагогічної освіти, член Національної спілки письменників України.
Має три вищі освіти. Базову освіту здобув у Харківському державному університеті (нині Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна).
Володимир Андрійович – досвідчений викладач, відомий науковець, поет; має педагогічний стаж роботи 47 років. Очолює кафедру германської та слов’янської філології з часу її створення (грудень 2010). Високого фахового рівня управлінської культури Володимир Андрійович Глущенко досяг завдяки застосуванню демократичного стилю керівництва, створенню в колективі сприятливої соціально-психологічної атмосфери, розвитку творчих здібностей для підвищення професійної майстерності викладачів кафедри.
Керівництво університету й колеги високо цінують В. А. Глущенка за активну роботу з ліцензування й акредитації філологічних спеціальностей в ДДПУ. Адже кафедра германської та слов’янської філології є випусковою і для германістів, і для славістів.
Під науковим консультуванням і керівництвом В. А. Глущенка було захищено докторську та 24 кандидатські дисертації.
Володимир Андрійович має такі наукові та творчі досягнення:
- автор 420 наукових публікацій із загального, германського та слов’янського мовознавства, з питань сучасного літературного процесу (у тому числі видав 37 книг);
- фундатор наукової школи «Методологія та історіографія мовознавства» (на базі Донбаського державного педагогічного університету);
- засновник і завідувач міжгалузевої наукової лабораторії «Методологія та історіографія мовознавства» (на базі Донбаського державного педагогічного університету разом з Інститутом мовознавства ім. О. О. Потебні НАН України);
- бере безпосередню участь в організації та проведенні єдиної в Україні щорічної науково-практичної Інтернет-конференції «Методологія та історіографія мовознавства» (м. Слов’янськ, жовтень);
- відповідальний редактор наукового збірника «Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології»;
- нагороджений нагрудними знаками «Відмінник освіти України» (1999), «За наукові та освітні досягнення» (2014), «Заслужений працівник освіти України» (2019);
- має досвід викладання за кордоном (Німеччина, Польща, Болгарія);
- член Національної спілки письменників України; автор 460 поетичних і прозових публікацій, у тому числі чотирьох індивідуальних поетичних збірок; дипломант літературної премії ім. Максиміліана Кирієнка-Волошина (Національна спілка письменників України).
Список останніх наукових публікацій
- Історія слов’янських «глухих» голосних у концепції П. О. Лавровського. Слов’янський збірник : зб. наук. праць. Гол. ред. О. А. Войцева. Чернівці: Видавничий дім «Букрек», 2017. Вип. 21. С. 9–23.
- Порівняльно-історичний метод в українському мовознавстві : Харківська лінгвістична школа : навчальний посібник для здобувачів філологічних факультетів. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2017. 116 с. (співавтор Орел А. С.).
- До проблеми відтворення фразеологічних одиниць (на матеріалі китайської, англійської та української мов). Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. Лінгвістичні науки : збірник наукових праць / гол. ред. Т. М. Корольова. Одеса : Астропринт, 2018. № 26. С. 28–34 (співавтори Дєрік І. М., Горбачова К. В.).
- Методологічні пошуки С. Б. Кримського й сучасне мовознавство: до проблеми структури лінгвістичного методу. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології : зб. наук. праць [за заг. ред. проф. В. А. Глущенка]. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2018. Вип. 6. С. 3–12;
- Ф. де Соссюр про мову як систему: переосмислення концепції видатного лінгвіста з функціонально-прагматичних позицій. Наукові записки / наук. ред. О. Семенюк. Кропивницький : КОД, 2019. Вип. 175. Сер.: Філологічні науки. С. 366–371 (співавтор Святченко В. В.).
- Децимальні та вігезимальні мови в контексті гіпотези Сепіра-Уорфа (матеріал до курсу «Загальне мовознавство»). Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології : зб. наук. праць [за заг. ред. проф. В. А. Глущенка]. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2019. Вип. 8. Ч. 1. С. 200–205 (співавтор Височина В. І.).
- Виникнення і розвиток мови : навчальний посібник. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2019. 58 с. (співавтори Овчаренко В. М., Руденко М. Ю.).
- П. Г. Житецький і О. О. Шахматов: методологічний аспект. Мовознавство. 2019. № 4. С. 35–48.
- Генеалогічна класифікація індоєвропейських мов у європейському мовознавстві 20-х – 60-х рр. ХІХст. Кременецькі компаративні студії : науковий часопис / ред. Д. Чик, О. Пасічник. 2020. Вип. Х. С.186–195 (співавтор Лихачова А. В.).
- Англійські соціальні діалекти в еволюційному розвитку (XIV – початок XXст.) : навчальний посібник. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2021. 98 с. (співавтор Руденко М. Ю.).
- Psycholinguistic Peculiarities of Employing Antonymic Translation (based on translation of modern fiction for young adults). Applied Linguistics research Journal. 2021. Vol. 5. Issue 4. P. 53–63 (Web of Science; співавтори Holub O., Roman V., Domina V., Bloshchynskyi I.).
- English for Master programme students / Англійська мова для студентів магістратури : навчально-методичний посібник для магістрантів гуманітарних та економічних спеціальностей. Слов’янськ : Вид-во ДДПУ, 2021. 189 с. (співавтори Коротяєва І. Б., Руденко М. Ю.).
- Англійські соціальні діалекти як системне утворення (XX–XXI ст.) : навчальний посібник Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2022. 128 с. (співавтор Руденко М. Ю.).
АНАНЬЯН ЕЛІНА ЛЬВІВНА
кандидат педагогічних наук, доцент
доцент кафедри германської та слов’янської філології
Закінчила Слов’янський державний педагогічний університет у 2003 р. Отримала повну вищу освіту за спеціальністю «Педагогіка і методика середньої освіти. Мова та література (англійська, німецька)» та здобула кваліфікацію вчителя англійської та німецької мови та літератури, зарубіжної літератури.
Закінчила аспірантуру при Слов’янському державному педагогічному університеті. Тема дисертації: ПОЛІКУЛЬТУРНЕ ВИХОВАННЯ УЧНІВ У ГІМНАЗІЯХ УКРАЇНИ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ – ПОЧАТОК ХХ століття) Захист відбувся в Полтавському державному педагогічному університеті імені В.Г. Короленка (м. Полтава), 2008р. Вчене звання доцента присвоєно 20 січня 2011 року.
Стаж педагогічної роботи в ДДПУ (СДПУ) складає 18 років. Основні дисципліни: «Практика усного та писемного мовлення (англ.)», «Теоретична граматика англійської мови», «Стилістика англійської мови», «Історія англійської мови», «Основи перекладацького аналізу та редагування», «Переклад ділового усного та писемного мовлення».
Коло наукових інтересів: загальні питання теорії мови, теоретична граматика сучасної англійської мови, стилістика тексту, проблеми сучасного перекладознавства.
Має близько 100 наукових публікацій.
Є членом громадської організації «Асоціація викладачів англійської мови «TESOL-Ukraine».
Підвищення кваліфікації (стажування):
«Курси знань про Польщу та польську мову»/ Міжнародний проєкт, реалізований посольством республіки Польща у Києві, 2020 р.
«Інтенсивне навчання іноземної мови»/ Бердянський державний педагогічний університет, м. Бердянськ, 2021 р.
«Використання хмарних технологій та інструментів створення і підтримки Web-ресурсів при організації освітнього процесу в закладах вищої освіти»/ ДВНЗ «ДДПУ», м. Слов’янськ, 2021 р.
«Teaching 4 skills Online»/ 2021 TESOL-Ukraine Online Teacher Development Institute, TESOL-Ukraine and Public Affairs Section, U.S. Embassy in Ukraine, 2021 р.
«Social and Emotional Learning»/ 2021 TESOL-Ukraine Online Teacher Development Institute, TESOL-Ukraine and Public Affairs Section, U.S. Embassy in Ukraine, 2021р.
«Teaching English to Generations Z and Alpha»/ 2022 TESOL-Ukraine Online Teacher Development Institute, TESOL-Ukraine and Educational Centre “Interclass”, TESOL-Ukraine and Public Affairs Section, U.S. Embassy in Ukraine, 2022р.
Список останніх публікацій:
1. Ананьян Е. Л. Роль і місце навчальної дисципліни «Основи перекладацького аналізу та редагування» у процесі професійної підготовки перекладачів. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія. 2018. Вип. 34. Т. 2. С. 64–66.
2. Ананьян Е. Л., Чернова К. А. Суспільно-політична лексика як презентер реалій американського суспільства (на матеріалі американських ресурсів медіамовлення). Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: «Філологія». 2018. Вип. 37. Т. 2. С. 4–7.
3. Ананьян Е. Л. Проблеми формування та вдосконалення професійних компетенцій майбутнього перекладача на заняттях з навчальної дисципліни «Основи перекладацького аналізу та редагування». Перспективні напрямки сучасної науки та освіти: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції викладачів і студентів Донбаського державного педагогічного університету, учителів та учнів загальноосвітніх закладів (м. Слов’янськ, 22–23 травня 2019 р.). Слов’янськ, 2019. Вип. 11. Ч. 1. С. 10–13.
4. Ананьян Е.Л. Ділова англійська мова: особливості перекладу: навч. посібник. Донбаський державний педагогічний університет. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2020. 111 с.
5. Ананьян Е.Л. Суспільно-політична лексика: функціональні ознаки та типологізація. Abstracts of the 5th International scientific and practical conference “Topical issues of the development of modern science” (January 15-17, 2020), Sofia, Bulgaria. 2020. Pp. 199–203.
6. Ананьян Е.Л. Аналітичне та синтетичне читання у процесі формування професійних компетенцій майбутнього філолога. Abstracts of the 6th International scientific and practical conference “Scientific achievements of modern society” (February 5-7, 2020), Liverpool, United Kingdom. 2020. Pp. 424–428.
7. Ананьян Е.Л. СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНА ЛЕКСИКА ТА ЇЇ ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ ПОТЕНЦІАЛ У ПРОЦЕСІ МАРКУВАННЯ РЕАЛІЙ СУЧАСНОСТІ (на матеріалі англійської мови). The 8th International scientific and practical conference “Topical issues of the development of modern science” (April 8-10, 2020), Sofia, Bulgaria. 2020. Pp. 92–94.
8. Ананьян Е.Л. ЗАГОЛОВОК ЯК КЛЮЧОВИЙ ЕЛЕМЕНТ АНГЛОМОВНОГО ГАЗЕТНОГО НАРАТИВУ. «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка». Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2020 Випуск № 28. Том №1. С. 5–8.
9. Ананьян Е.Л. ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ ПОТЕНЦІАЛ АВТЕНТИЧНОГО ІНТЕРНЕТ-МЕМУ У МЕДІАКОМУНІКАЦІЇ. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної филології: збірник наукових праць / [за заг. ред. проф. В.А. Глущенка]. Слов’янськ: ДДПУ. Вип. 11. 2020. С. 3 – 12.
10. Ананьян Е.Л. Business English: Bases of Translation. Навчальний посібник. Слов’янськ: ДДПУ, 111 с.
11. Ананьян Е.Л. Іноземна мова (для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти) : навч. посіб. / Е. Л. Ананьян, А. С. Орел, О. В. Піскунов. Слов’янськ: ДДПУ, 111 с.
12. Ананьян Е.Л. Факультатив як ефективна позаурочна форма оптимізації соціокультурно-орієнтованого навчання іноземної мови. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2021. Вип. 37. Т. 1. С. 158–163.
13. Ананьян Е.Л. Основи перекладацького аналізу та редагування: навчальний посібник. Слов’янськ: ДДПУ, 2021. 115 с.
14. Ананьян Е.Л. Аналіз художнього тексту : навч.-метод. посіб. Слов’янськ: ДДПУ, 2021. 107 с.
15. Ананьян Е.Л. Сучасна зарубіжна методика викладання іноземних мов : навч.-метод. посіб. Слов’янськ: ДДПУ, 2021. 111 с.
16. Ананьян Е.Л. Евристичний метод як інтенсифікатор навчання на уроці іноземної мови. The IXth International scientific and practical conference “Modern scientific research: achievements, innovations and development prospects” (February 20-22, 2022), Berlin, Germany. 2022. Pp. 223-226.
17. Ананьян Е.Л. Дидактичні можливості евристичного навчання на уроці іноземної мови. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2022. Вип. 48. Т. 1. С. 194–198.
ІГОР МИКОЛАЙОВИЧ КАЗАКОВ
кандидат філологічних наук, доцент,
доцент кафедри германської та слов’янської філології
Казаков Ігор Миколайович – кандидат філологічних наук, доцент, член-кореспондент Міжнародної академії наук педагогічної освіти.
Ігор Миколайович має педагогічний стаж роботи 36 років, наукові інтереси: наратологія та впровадження сучасних інформаційних технологій в освітній процес.
Ігор Миколайович має такі наукові та творчі досягнення:
- автор 130 наукових публікацій та науково-методичних публікацій, зокрема навчального посібника з грифом МОН України;
- співавтор трьох колективних монографій, виданих у країнах Євросоюзу;
- член редколегії наукового збірника «Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології»;
- нагороджений Почесною грамотою МОН України (2005), нагрудним знаком «Відмінник освіти України» (2007), Грамотою НАПН України (2021).
Список останніх публікацій
- Казаков І., Разживін В. Сценарій змішаного навчання зарубіжної літератури у процесі вивчення теми «Творчість Оноре де Бальзака» // Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти : збірник наукових праць / гол. ред. проф. Л. Г. Гаврілова. Слов’янськ : ДДПУ, 2021. Вип. 14. (Ч. 2). С. 101 – 114.
2) Казаков І. М. Сценарій змішаного навчання зарубіжної літератури у процесі вивчення теми «Магічний реалізм» [Scenario of blended learning of Foreign Literature in the process of studying the topic «Magical Realism»] // Contemporary technologies in the educational process: monograph / ed. by M. Wierzbik-Strońska, G. Buchkivska. Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach, 2020. С. 173-180.
3) Казаков І.М., Сиротенко В.П. Вияв міфологічного мислення в романі О. Гончара «Твоя зоря» та повісті В. Пелєвіна «Жовта стріла» [Manifestation of mythological thinking in O. Gonchar's novel «Your dawn» and V. Pelevin's story «Yellow arrow»] // Actual space of Philology: monograph / ed. by O Kolhan, N. Ovcharenko J. Kaczmarek. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2021. С. 220-231.
КАПНІНА ГАЛИНА ІВАНІВНА
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри германської та слов’янської філології
Закінчила Горлівський державний педагогічний інститут іноземних мов (2001 р.), аспірантуру Слов’янського державного педагогічного університету зі спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки (2010 р.). Кандидат педагогічних наук з 2011 р. (захист відбувся на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 29.053.03). Тема дисертації – «Проблеми сімейного виховання молодших школярів у Німеччині». Вчене звання доцента присвоєно 25 січня 2013 року.
Постійний учасник численних семінарів з підвищення кваліфікації викладачів німецької мови, зокрема, ініційованих представництвом Гете-Інституту Україні (Goethe-Institut) та Німецької академічної служби обмінів (DAAD), а також Асоціацією українських германістів.
У 2009 році пройшла стажування в Інституті ранньої педагогіки (м.Мюнхен, Баварія, Німеччина), стипендія від DAAD. У 2016 відбулось стажування за темою «Методика і дидактика на заняттях з німецької мови як іноземної» (м.Гьоттінґен, Нижня Саксонія, Німеччина), стипендія від Goethe-Institut. У 2018 взяла участь у курсах підвищення кваліфікації на тему «Країнознавство на заняттях з німецької мови як іноземної» (Форальберг, Австрія), стипендія Міністерства освіти, науки і досліджень Австрії. У 2019 році – підвищення кваліфікації на тему «Техніки наукового дослідження та презентації» (м.Хемніц, Саксонія, Німеччина), стипендія від DAAD, та «Мовна анімація на міжнародних зустрічах» (м.Кьольн, Північний Рейн-Вестфалія, Німеччина). У 2021 році – підвищення кваліфікації на тему «Історія та культура пам’яті в Берліні» (м.Берлін, Німеччина), стипендія від Goethe-Institut. У 2022 – семінар з підвищення кваліфікації для викладачів німецької мови на тему «Reach Out! Міжкультурна комунікація в студентській аудиторії» (м.Фєхьта, Нижня Саксонія, Німеччина) , стипендія від DAAD.
У 2018 році отримала міжнародний мовний сертифікат, який засвідчує знання німецької мови на рівні С2.
Викладає наступні курси: ПУПМ (н), країнознавство та література Німеччини, ділова німецька мова, методика викладання німецької мови. Керує практичною підготовкою студентів.
Член Асоціації українських германістів.
Коло наукових інтересів – лінгвокраїнознавство Німеччини та методика викладання німецької мови.
Автор більше 110 наукових публікацій, у тому числі, індексованих в WoS, навчальних посібників «Deutsche Literatur», «Theoretische Grammatik der deutschen Sprache», «Deutschsprachige Literatur», «Landeskunde Deutschlands», «Практикум з ділової німецької мови», «Практикум з німецької мови», та методичних вказівок з аналітичного читання німецькою мовою.
Актуальні статті:
1. Havrilova, L., Beskorsa, O., Ishutina, O., Kapnina, H., Topolnyk, Ya. (2021). In troduction of Intercultural Communication Studies into the Curriculum of Pedagogical University. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2021. 13(3). 448-467. URL: https://www.lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/3342
https://doi.org/10.18662/rrem/13.3/461
2. Капніна Г. Психолінгвістична характеристика дискурсу з компонентом «чорний колір» (на прикладі творів Е.М. Ремарка) Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Філологічні науки» / Редкол. : Б. І. Холод. (голред) та ін. Дніпро : Роял Принт, 2021. № 2 (22). С.138–147.
3. Капніна Г. Лексико-тематична парадигма чорного кольору в ідіостилі Е. М. Ремарка. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Філологія. 2020. Вип. 87. С. 77–82. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2020-87-11
4. Kapnina H. Digitale Instrumente im Lehr- bzw. Lernkontext. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології мов : зб. наук. праць / [за заг. ред.п. В.А.Глущенка]. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна. 2020. Вип. 11. С. 38–46.
5. Kapnina H. Grundlagen der Selbstevaluation zum Unterricht: linguodidaktischer Aspekt. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Філологічні науки» / Редкол. : Б. І. Холод. (голред) та ін. Дніпро : Роял Принт, 2019. № 1 (17). С.259–264.
6. Капніна Г. Структурно-граматичні моделі фразеологічних одиниць з колоронімом “rot” у німецькій мові. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Філологічні науки. Випуск 48. Кам’янець-Подільський : Аксіома. 2019. С.158–160.
7. Kapnina H. Strukturmarkierer beim Lesen in dem Fremdsprachenunterricht. Долаємо кордони разом з німецькою мовою = Mit der deutschen Sprache gemeinsam Grenzen überwinden : Матеріали XXIХ Міжнар. наук.-практ. конф. Асоціації українських германістів (23 вересня 2022 р.). – Львів : ПАІС, 2022. С.56–57.
КОРОТЯЄВА ІРИНА БОРИСІВНА
кандидат педагогічних наук, доцент
доцент кафедри германської та слов’янської філології
З 1981 р. працює в Донбаському державному педагогічному університеті (раніше – Слов'янський державний педагогічний університет).
Закінчила аспірантуру та захистила кандидатську дисертацію в Київському державному педагогічному інституті (нині Київський національний університет ім. М. Драгоманова) – 1990 р. У 1996 р. було присвоєно вчене звання доцента.
Викладає наступні курси: «Методика викладання іноземних мов у закладах середньої освіти», «Методика викладання англійської мови у середній профільній школі», «Методика викладання англійської мови у закладах вищої освіти», «Лексикологія сучасної англійської мови», «Практика усного та писемного мовлення», «Іноземна мова (для студентів магістратури)», «Інноваційні технології навчання іноземної мови».
Сфера наукових інтересів – методика викладання іноземних мов, лінгводидактика, германські мови. Має понад 100 наукових публікацій.
Список останніх публікацій
- Практикум з методики викладання англійської мови у вищій школі : для студентів-магістрантів філ. ф-ту спец. 014.02 Середня освіта (Мова та література (англійська)). М-во освіти і науки України, ДДПУ. – Слов’янськ : Видавництво Б. І. Маторіна, 2017. – 104 с.
- Особливості інтегрованого та аспектного підходів у навчання іноземної мови у мовному внз. Наукові записки. - Вип. 165. - Серія: ФІЛОЛОГІЧНІ НАУКИ. - Кропивницький: Видавництво "КОД", 2018. - 662 с. - С. 497-502.
- Technology of cooperative learning and group work in the esl classroom. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології : збірник наукових праць / (за заг. ред. проф. В.А.Глущенка). - Слов'янськ : Вид-во Б.І.Маторіна, 2018. Вип. 7. 290 с. С. 145-152.
- Використання технології інтелект-карт у викладанні практичного курсу англійської мови у мовному внз. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології : збірник наукових праць / (за заг. ред. проф. В.А.Глущенка). Слов'янськ : Вид-во Б.І.Маторіна, 2019. Вип. 8. 238 с. С. 58-67.
- Методичні вказівки до практичних занять з навчальної дисципліни «Практика усного та писемного мовлення» : для студентів-магістрантів філ. ф-у спец. 014 Середня освіта (Мова та література (англійська)). Слов’янськ : Видавництво Б. І. Маторіна, 2019. – 120 с.
- English language teacher professional development. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології : збірник наукових праць / [за заг. ред. проф. В.А.Глущенка]. Слов'янськ : Вид-во Б.І.Маторіна, 2020. Вип. 10. Частина ІІ. 192 с. С. 24-30. Співавтор – Бікезіна А. Д.
- A trainee-centered approach to in-service training of foreign language teachers. НАУКОВІ ЗАПИСКИ. Вип. 187. Серія: ФІЛОЛОГІЧНІ НАУКИ. Кропивницький: "КОД", 2020. 736 с. С. 670-675.
- Явище культурного шоку в контексті формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетенції студентів педагогічного університету. Almanahul SWorld. Международный периодический рецензируемый научный журнал, International periodic scientific journal. Issue №4, April 2020. SWorld совместно c Бельцкий Государственный Университет «Алеку Руссо», Moldova., 278 p. P. 173-177. INDEXCOPERNICUS.
- Method of total physical response in teaching foreign languages. Методологія та історіографія мовознавства: матеріали VIІ науково-практичної Інтернет-конференції. Слов’янськ: ДДПУ, 2020. 116 с., С.37-41.
- Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни «Практика усного та писемного мовлення (англійська мова)»: для студентів-магістрантів філ. ф-у спец. 014 Середня освіта (Мова та література (англійська)) навч.-метод. Посібник М-во освіти і науки України, ДДПУ. – Слов’янськ : Видавництво ДДПУ, 2020. 183 с.
- Innovative methodological practices in the esl classroom at tertiary institution. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології : збірник наукових праць / [за заг. ред. проф. В.А.Глущенка]. Слов'янськ : Вид-во Б.І.Маторіна, 2020. Вип. 11. 159 с. С. 47-57. Співавтор – Костюк К.О.
- Самостійна робота студентів з дисципліни «Методика викладання англійської мови в середній профільній школі». М-во освіти і науки України, ДДПУ. – Слов’янськ : Видавництво ДДПУ, 2020. – 121 с.
- Professional development and in-service training of foreign language teacher. Actual space of philology. Editors: Olena Kolhan, Nataliia Ovcharenko, Józef Kaczmarek jr. Monograph. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2021, pp.370, illus., tabs., bibls. ISBN 978-83-66567-27-6. P.282-291. Співавтор – Бабенко О.А.
Стажування та курси підвищення кваліфікації
- New and innovative teaching methods. Інноваційні методи викладання у вищій школі Краків, Польща (форма навчання – дистанційна) 14 вересня – 9 жовтня 2020 р. 120 годин, 4 кредити ECTS. Сертифікат №2411/MSAP/2020.Krakow, 09 October 2020.
- Сучасні технології навчання в процесі формування іншомовної міжкультурної комунікативної компетенції студентів мовних спеціальностей. Ізмаїл, Ізмаїльський державний гуманітарний університет 5 жовтня – 5 грудня 2020 р. 180 годин, 6 кредитів ECTS. Свідоцтво 02125467/000086-20. 07 грудня 2020 Реєстраційний номер №86/20.
- «Essentials of Online Teaching». Основи онлайн-навчання (англійська мова) TESOL-Ukraine Online Teacher Development Institute (форма навчання –дистанційна) 19 листопада – 22 грудня 2020 р. 30 годин, 1 кредит ECTS. Certificate of Participation № 19.11.-22.12.2020 – 18.
- Фахова підготовка з української мови в умовах реформування освіти України. ДДПУ (форма навчання – дистанційна) 1 квітня – 30 квітня 2021 р. 30 годин, 1 кредит ECTS. Сертифікат №03/21. 30.04.2021.
ЛЕДНЯК ЮЛІЯ ВЛАДЛЕНІВНА
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри германської та слов’янської філології
Кандидат педагогічних наук, доцент.
Стаж педагогічної роботи – 33 роки.
Керівник секції «Фольклористика» Очно-заочної школи «Юний дослідник» відділення МАН Донецької області.
Автор більш ніж 100 публікацій мовознавчого, літературознавчого, фольклористичного та педагогічного спрямування.
Серед публікацій останніх років, на думку автора, найбільш цікавими є
1. Eigenart der zeitlich-räumlichen Gestaltung der Novelle von Friedrich Dürrenmatt «Der Verdacht». Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології: збірник наукових праць / [за заг. ред. проф. В. А. Глущенка]. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2018. Вип. 7. С. 240 – 245. (У співавторстві з Г. В. Ледняк);
2. Особливості часо-просторової організації оповідання Ф. Дюрренматта «Ковбаса». Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології: збірник наукових праць / [за заг. ред. проф. В. А. Глущенка]. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2019. Вип. 8. Ч. II. С. 200 – 204. (У співавторстві з Г. В. Ледняк та В. М. Писаренко);
3. Лексичні засоби вираження категорії темпоральності в німецькомовному наративному дискурсі Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології: збірник наукових праць / [за заг. ред. проф. В. А. Глущенка]. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2020. Вип. 10. Ч. II. С. 152 – 160. (У співавторстві з Г. В. Ледняк);
4. Проблематика п’єси Ж.-П. Сартра «Альтонські прокляті». Молодий вчений. 2020. № 6. С. 382 - 386. (У співавторстві з Г. В. Ледняк);
5. Жіночі образи в оповіданнях М. Л. Кашніц. Actual space of philology. Editors: Olena Kolhan, Nataliia Ovcharenko, Józef Kaczmarek jr. Monograph. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2021, pp. 232 - 241. (У співавторстві з Г. В. Ледняк).
МАТОРІНА НАТАЛЯ МИХАЙЛІВНА
кандидат філологічних наук, доцент
доцент кафедри германської та слов’янської філології
У ДДПУ (СДПІ, СДПУ) працює з 1986 р. Стаж педагогічної роботи – 36 років.
Має дві вищі освіти: Донецький національний університет (1981 – 1986) (диплом з відзнакою); кваліфікація «Філолог. Викладач»; Слов’янський державний педагогічний інститут (2001) (диплом з відзнакою); спеціальність «Педагогіка і методика середньої освіти. Українська мова та література», кваліфікація «Вчитель української мови та літератури, зарубіжної літератури».
Аспірантура: Донецький національний університет (1990 – 1993).
Дисертація на тему «Еволюція словотвірних гнізд з вершинами делать і деять у мові ХІ – ХХ ст.». Захист відбувся у Дніпропетровському національному університеті (диплом кандидата філологічних наук від 16 червня 1994 р.).
Вчене звання доцента присвоєно в 1996 р. (атестат доцента від 29 лютого 1996 р.).
Під керівництвом Н. М. Маторіної написано й захищено близько 150 магістерських та дипломних робіт; підготовлено й надруковано 98 студентських публікацій; дотепер доцент Н. М. Маторіна здійснює наукове керівництво курсовими роботами студентів і магістрантів.
Автор дистанційних курсів.
Член атестаційної комісії з прийому кандидатських іспитів із загального мовознавства. Член приймальної комісії в аспірантуру зі спеціальності 035 Філологія.
Має досвід викладання дисциплін філологічного спрямування в закладах загальної середньої освіти (Слов’янський педагогічний ліцей; приватна гімназія «Олімпія»; Слов’янська ЗОШ № 7); шкільний стаж – 5 років.
Н. М. Маторіна плідно займається науковою роботою. Має близько 370 публікацій, зокрема в центральних і зарубіжних виданнях, як-от: «Відродження», «Мовознавство», «Russistik» (Німеччина), «Dydaktyka polonistyczna» (Польща), «Studia Wschodniosławiańskie» (Польща), «Bibliotekarz Podlaski» (Польща) тощо). Серед публікацій: підручники з грифом Міністерства освіти і науки України, розділи в зарубіжних колективних монографіях, національні фахові статті, наукові публікації за межами України, статті у виданнях, що входять до наукометричних баз даних Scopus, Index Copernicus, видання з рекомендацією вченої ради ДДПУ, монографії (ISBN), словники, навчально-методичні посібники, статті в наукових та науково-методичних журналах національного рівня, методичні рекомендації тощо. Авторка багатьох науково-популярних публікацій з наукової та професійної тематики в засобах масової інформації.
Щорічно бере участь у Міжнародних та Всеукраїнських науково-практичних конференціях → м. Вінниця, м. Дніпро, м. Ізмаїл, м. Кам’янське, м. Київ, м. Львів, м. Маріуполь, м. Одеса, м. Переяслав-Хмельницький, м. Полтава, м. Рівне, м. Слов’янськ, м. Харків; м. Білосток, м. Люблін, м. Ополе, м. Сандомир (Польща), м. Прага (Чехія), м. Шумен (Болгарія) тощо.
Член вченої ради філологічного факультету ДДПУ.
Наукові інтереси: полоністика, лінгводидактика, активні процеси в сучасній українській мові, теорія та історія лексикографії тощо.
Укладач, науковий редактор і член редакційної колегії збірника наукових праць «Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології».
Відповідальний редактор збірника матеріалів щорічної Всеукраїнської науково-практичної конференції «Перспективні напрямки сучасної науки та освіти» (м. Слов’янськ, Україна).
Член оргкомітету, відповідальний секретар щорічної науково-практичної Інтернет-конференції «Актуальні проблеми методології та історіографії мовознавства» (м. Слов’янськ, Україна); укладач, науковий редактор і член редакційної колегії збірника матеріалів конференції.
У 2019 р. пройшла курси підвищення кваліфікації в Ізмаїльському державному гуманітарному університеті на кафедрі англійської мови та перекладу (свідоцтво про ПК № 34/19 від 06 травня 2019 р.); тема стажування → «Використання інноваційних технологій навчання при вивченні дисциплін лінгвістичного циклу»; у 2020 р. – курси знань про Польщу та польську мову в межах Міжнародного проєкту, реалізованого посольством республіки Польща у Києві (09.09.2020 – 06.10.20); у 2021 р. – науково-методичний семінар (з міжнародною участю) «Освітній простір: із сучасного – у майбутнє» (ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»; 19.03.21) та стажування за темою «Фахова підготовка з української мови в умовах реформування освіти України» (ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»; 01.04.21 – 22.04.21); у 2021 – 2022 рр. – стажування в Центрі розвитку польської освіти за кордоном (пол. Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą), м. Варшава, Польща; онлайн-семінари «Цифрові інструменти Google для вищої освіти» (23.06.2022 р.) і «Можливості Youtube для освіти» (29.06.2022 р.); у 2022 р. – науково-методичний семінар (з міжнародною участю) «Міжкультурна комунікація: українсько-польський освітній діалог» (ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»; 17.10.2022 р. – 21.10.2022 р.).
У 2019 р. вийшло друком видання, яке знайомить читача з основними віхами життєвого шляху, науково-педагогічною та громадською діяльністю кандидата філологічних наук, доцента кафедри германської та слов’янської філології ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» Наталі Михайлівни Маторіної →
Наталя Михайлівна Маторіна: біобібліографічний покажчик / Донбаський державний педагогічний університет; упорядники: Голуб О. М., Рубан А. А.; наук. ред. Коротяєва І. Б. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2019. 96 с.
З 1 жовтня 2022 року Наталю Михайлівну Маторіну зараховано до докторантури Волинського національного університету імені Лесі Українки (м. Луцьк) за спеціальністю 035 Філологія.
1. Маторіна Н. М. До проблеми сутності лінгвістичного методу (лінгвоісторіографічний аспект). Contemporary issues in philological sciences: experience of scholars and educationalists of Poland and Ukraine: Conference Proceedings (Lublin, Republic of Poland, April 28–29, 2017). Lublin: LPNT, 2017. P. 163–166.
2. Маторіна Н. Про співвідношення членів речення з частинами мови (лінгвоісторіографічний аспект). Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології: зб. наук. праць / [за заг. ред. проф. В. А. Глущенка]. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2017. Вип. 4. С. 29–34.
3. Проскурін І. А., Маторіна Н. М. Лінгвофілософія постмодернізму. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології: зб. наук. праць / [за заг. ред. проф. В. А. Глущенка]. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2018. Вип. 6. С. 81–86.
4. Мatorina N. М. The comparative aspect studying statives as a part of speech. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології: зб. наук. праць / [за заг. ред. проф. В. А. Глущенка]. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2019. Вип. 9. Ч. І. С. 80–85.
5. Маторіна Н. М. Теоретичні й прикладні проблеми «коронавірусної» лексики і фразеології в сучасній українській мові. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету: збірник наукових праць. Серія «Філологія». Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 46. Том 2. С. 11–15.
6. Маторіна Н. М. Лексико-фразеологічні інновації в сучасній українській мові періоду коронавірусної пандемії. Лексико-граматичні інновації в сучасних слов’янських мовах: X Міжнародна наукова конференція (м. Дніпро, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, 15–16 квітня 2021 р.: матеріали / укладаня і загальна редакція проф. Т. С. Пристайко. Дніпро: Ліра, 2021. С. 101–104.
7. Маторіна Н. М., Рубан А. А. Історія філології в системі сучасного гуманітарного знання: лінгводидактичний аспект. Actual space of pfilology. Monograph. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2021. P. 301–311.
8. Matorina N., Kozlovska G., Furman A., Kolesnichenko N., Kharchenko N., Halatsyn K. Psychological research of the ability to foreign languages acquisition. Estudions de Economia Aplicada. Vol. 39, Issue 5 (2021). URL: http://ojs.ual.es/ojs/index.php/eea/issue/view/309[SCOPUS]
9. Маторіна Н. М. З досвіду проведення занять лінгвістичного циклу з використанням методів і технологій дистанційного навчання. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти: збірник наукових праць. № 15 (2021): Методичні матеріали до проєкту «Цифровий освітній простір: українсько-польський досвід». С. 122–132. URL: http://profped.ddpu.edu.ua/issue/view/14619.
10. Matorina N., Slabouz V., Butko Yu., Mozgovyi L., Nikitina N. Linguistic Philosophy in the Context of the Anthropological Turn of Culture. Wisdom. 2021. № 3 (19). September. P. 45–53. URL: https://www.wisdomperiodical.com/index.php/wisdom.
11. Маторіна Н. Тестовий контроль як метод оцінювання навчальних досягнень студентів з історії зарубіжної літератури (на матеріалі творчості Бруно Шульца). Dydaktyka polonistyczna. 2021. NR 7 (16). С. 266–279. URL: https://www.ur.edu.pl/kolegia/kolegium-nauk-humanistycznych/jednostki-naukowe/instytut-polonistyki-i-dziennikarstwa/dzialalnosc-naukowa/czasopisma-naukowe/dydaktyka-polonistyczna/jezyk-polski/poszczegolne-numery/dydaktyka-polonistyczna-nr-7-16--2021
12. Маторіна Н. М. Бруно Шульц і Україна: відзначення і вшанування 130 років від дня народження визначного митця (матеріали до позааудиторної роботи з історії зарубіжної літератури). Горбачуківські студії: Матеріали Всеукраїнської заочної науково-практичної інтернет-конференції / [за ред. Д. В. Горбачука, Н. І. Кочукової]. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2022. Вип. 7. С. 158–163. URL: https://ddpu.edu.ua/index.php/naukovo-vydavnycha-diialnist/195-naukdosl/2018-01-05-13-04-41/2236-2016-04-29-07-35-09
13. Маторіна Н. М. «Шульцівські» літературознавчі терміни як об’єкт термінологічного дослідження (на матеріалі індивідуально-дослідницької роботи з історії зарубіжної літератури). Наукові записки Міжнародного гуманітарного університету: [збірник]. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 36. С. 102–106. URL: http://www.sci-notes.mgu.od.ua/36
14. Маторіна Н. М. Роль індивідуальної роботи здобувачів під час вивчення історії зарубіжної літератури (на матеріалі творчості Бруно Шульца). Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти: збірник наукових праць. 2022. № 17 (1). С. 108–121. URL: http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/259980
15. Matorina N. M. On historiography of Schulz studies. Методологія та історіографія мовознавства: матеріали ІХ науково-практичної Інтернет-конференції (м. Слов’янськ, 19–20 жовтня 2022 р.). Слов’янськ: ДДПУ, 2022. С. 52–58.
ОРЕЛ АННА СЕРГІЇВНА
кандидат філологічних наук, доцент,
доцент кафедри германської та слов’янської філології
Освіта: Слов’янський державний педагогічний університет, філологічний факультет, 2004 р. (диплом з відзнакою); спеціальність: Педагогіка і методика середньої освіти. Мова і література; кваліфікація: Учитель зарубіжної літератури та української мови і літератури; ДВНЗ „Донбаський державний педагогічний університет”, філологічний факультет, 2014 р. (диплом з відзнакою); спеціальність: Мова і література (англійська); кваліфікація: Філолог. Вчитель мови (англійської) та зарубіжної літератури.
Аспірантура: Слов’янський державний педагогічний університет (2004–2007). Дисертація на тему «Історія фонологічних систем східнослов’янських мов: лінгвоісторіографічний аспект». Захист відбувся у Донецькому національному університеті (диплом кандидата філологічних наук від 16.12.2009 р.).
Доцент кафедри загального, германського та слов’янського мовознавства (від 25.01.2013 р.)
У ДДПУ (СДПУ) працює з 2007 р. Основні дисципліни: Практична фонетика та граматика (анг.), Теоретичний курс англійської мови, Іноземна мова, Практикум з російської мови, Методика навчання англійської мови.
Наукові інтереси: англійська мова, методика навчання англійської мови, сучасна російська літературна мова, лінгвістична історіографія тощо.
Має 85 публікацій, зокрема, у провідних фахових виданнях («Мовознавство», «Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля», «Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова» тощо).
Список останніх публікацій
- Орел А. С.; Жукова М. К. Iнтерпретація генезису і розвитку східнослов’янського акання в мовознавстві 2-ої половини ХХ ст. (лінгвоісторіографічний аспект). Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології : збірник наукових праць. [за заг. ред. проф. В. А. Глущенка]. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2018. Вип. 6. С. 15–22.
- Глущенко В. А., Орел А. С. Учені Харківської лінгвістичної школи про розрізнення архаїзмів та інновацій у фонетичних системах східнослов’янських мов. Кременецькі корпоративні студії : науковий часопис / ред.: Д. Чик, О. Пасічник. 2017. Вип. VII. Т. 2. С. 180–187.
- Орел А. С. Витоки праслов’янської фонології (підсистема консонантизму): лінгвоісторіографічний аспект. Мовознавство. 2019. № 3. С. 38–46.
- Ананьян Е. Л., Орел А. С., Піскунов О. В. Іноземна мова (для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти) : навч. посіб. Слов’янськ : ДДПУ, 2020. 111 с.
- Глущенко В. А., Орел А. С. Порівняльно-історичний метод в українському мовознавстві: Харківська лінгвістична школа : навчальний посібник для здобувачів філологічних факультетів. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2017. 128 с.
- Орел А. С. Лінгвоісторіографічний аналіз фонологічних процесів протослов’янського діалекту. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології : збірник наукових праць / [за заг. ред. проф. В. А. Глущенка]. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2020. Вип. 10. С. 23–29.
- Лексико-граматичні особливості перекладу ділової кореспонденції з англійської мови українською. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології : збірник наукових праць / [за заг. ред. проф. В. А. Глущенка]. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2020. Вип. 11. С. 8–14.
ПІСКУНОВ ОЛЕКСАНДР ВІКТОРОВИЧ
кандидат філологічних наук, доцент
доцент кафедри германської та слов’янської філології
У ДДПУ (СДПІ, СДПУ) працює з 1994 р. У 1994 році закінчив Горлівський державний інститут іноземних мов. Кандидат філологічних наук за спеціальністю 10.02.15 – загальне мовознавство. Основні дисципліни: «Практика усного та писемного мовлення», «Латинська мова», «Література країни, мова якої вивчається», «Іноземна мова».
Коло наукових інтересів: лінгвокраїнознавство, загальне мовознавство, лінгвістична історіографія, лінгвістична реконструкція.
Має понад близько 60 наукових публікацій, зокрема у фахових виданнях та виданнях, що включені до наукометричних баз. Шорічно бере участь у Міжнародних та Всеукраїнських науково-практичних конференціях. Є автором методичних рекомендацій і вказівок для студентів. Керує науковою роботою студентів філологічного факультету ДДПУ, підготував переможців олімпіад з англійської мови університетського рівня та призерів олімпіад з латинської мови серед вишів регіону.
Список останніх публікацій.
1. Джерела вивчення історії мови в студіях О. М. Селищева. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету: збірник наукових праць. Серія: Філологія. Одеса. 2019. Вип. 39. Т. 3. С. 48–50.
3. Дослідження мови в динамічному / площинному аспектах у студіях учених другого періоду розвитку компаративістики. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології: збірник наукових праць. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2019. Вип. 8. Ч. 1. С. 22–30.
4. О. М. Селищев та М. С. Трубецький про деякі особливості реконструкції. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології: збірник наукових праць. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2019. Вип. 9. Ч. 1. С. 14–20.
5. Вітчизняні вчені про можливість реконструкції прамов. Перспективні напрямки сучасної науки та освіти: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції викладачів і студентів Донбаського державного педагогічного університету, учителів та учнів загальноосвітніх закладів (м. Слов’янськ, 22-24 травня 2019 р.) / відп. ред. Н. М. Маторіна. Слов’янськ: ДДПУ, 2019. Вип. 11. Ч. 1. 311 с.
6. Особливості підготовки і проведення нестандартних уроків іноземної мови в середній профільній школі. Перспективні напрямки сучасної науки та освіти: збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції викладачів і студентів Донбаського державного педагогічного університету, учителів та учнів загальноосвітніх закладів (м. Слов’янськ, 19–20 травня 2021 р.) / відп. Н. М. Маторіна. Слов’янськ: ДДПУ, 2021. Вип. 13. Ч. 3. С. 156 – 159
7. Особливості лінгвістичної реконструкції в працях А. Ю. Кримського. Ідентичність. Дискурс. Імагологія: збірник матеріалів Всеукраїнської наукової конференції з іноземною участю до150-річчя Агатангела Кримського, м. Острог, 15 квітня 2021року / ред. кол. О. А. Вісич (відп. ред) та ін. Острог: Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2021. С. 137 – 140. DOI 10.25264/15.04.2021
8. To the question of academic writng in the formation of students’ foreign language academic literacy at higher educational establishments. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія: Педагогіка. Вип. 37. 2021.С. 302 – 308 (співавтор – Роман В. В.).
9. Розвиток уміння написання анотації студентів мовних і немовних спеціальностей. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 36. 2021. С. 259 – 264 (співавтор – Голуб О. М.).
10. Англійська мова для магістрів-біологів; практикум. Навч. посіб. для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти. Слов’янськ: ДДПУ, 2020. 44 с.
11. Література англомовних країн (Велика Британія). Методичні рекомендації з дисципліни «Література англомовних країн (Велика Британія)» для студентів філологічних спеціальностей Слов’янськ: ДДПУ, 2021. 133 с.
РОМАН ВІКТОРІЯ ВОЛОДИМИРІВНА
кандидат філологічних наук, доцент
доцент кафедри германської та слов’янської філології
Закінчила Слов’янський державний педагогічний інститут (СДПІ) у 2001 році. Отримала повну вищу освіту за спеціальністю «Педагогіка і методика середньої освіти. Мова та література (англійська, німецька)» та здобула кваліфікацію: вчитель англійської, німецької мови та зарубіжної літератури.
У ДДПУ (СДПУ) працює з 2001 р.
У 2017 р. здобула кваліфікацію: ступінь вищої освіти магістр за спеціальністю: «Педагогіка вищої школи», професійна кваліфікація – викладач вищого навчального закладу.
Закінчила аспірантуру при Слов’янському державному педагогічному університеті. Тема дисертації: «Адаптація лексичних запозичень у мові-реципієнті (лінгвоісторіографічний аспект)». Захист відбувся в Державному закладі «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» (м. Одеса, 2018 р.)
Основні дисципліни: практичний курс англійської мови, країнознавство Англії та США, теоретичний курс англійської мови, теорія та практика перекладу, комунікативні стратегії англійської мови. Керує курсовими роботами з теорії і практики перекладу та методики викладання англійської мови; підготувала переможців олімпіад з англійської мови університетського рівня.
Коло наукових інтересів: Теорія і практика перекладу, лінгвістична історіографія, лінгвокультурологія, міжкультурна комунікація, методика викладання іноземної мови тощо.
Має успіхи в наукових дослідженнях (наявність 80 публікацій до та після захисту дисертації), зокрема, індексованих в Web of science та фахових виданнях. Є автором науково-методичних посібників та методичних рекомендацій з практичних та теоретичних дисциплін англійської мови та методики її викладання. Шорічно бере участь у Міжнародних та Всеукраїнських науково-практичних конференціях.
Є членом громадської Міжнародної асоціації викладачів англійської мови IATEFL в Україні.
У 2020 пройшла курси підвищення кваліфікації в Ізмаїльському державному гуманітарному університеті (05.10.20 – 05.12.20).
У 2020 р. взяла участь у міжнародному проекті, реалізованому посольством республіки Польща у Києві, в результаті яких отримала сертифікат Жешувського університету, Польща (09.09.2020 – 06.10.20); стажування за темою «Фахова підготовка з української мови в умовах реформування освіти України» (ДВНЗ «ДДПУ» 01.04.21 – 22.04.21).
Список останніх публікацій
- Olena Holub, Victoria Roman, Viktoriya Domina, Inna Grabovska, Ihor Bloshchynskyi. Psychological Fundamentals of a Translator’s Work Relevant to Rendering Realia while Translating Fiction for Teenagers. Applied Linguistics research Journal, 2021; 5(4): 43-52 (Web of Science).
- Olena Holub, Volodymyr Glushchenko, Victoria Roman, Viktoriya Domina, Ihor Bloshchynskyi. Psycholinguistic Peculiarities of Employing Antonymic Translation (based on translation of modern fiction for young adults). Applied Linguistics research Journal, 2021; 5(4): 53-63 (Web of Science).
- Роман В. В. Особливості адаптації лексичних запозичень у мові ЗМІ. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Одеса : МГУ, 2018. Вип. 36. Ч. 1.С. 118–122.
- Роман В. В. Культурологічний аспект процесу адаптації лексичних запозичень у мові-реципієнті крізь призму наукових теорій кінця XIX – початку XXI ст. Держава та регіони. Запоріжжя : Класичний приватний унверситет, 2018. Вип. 4. С. 91–96.
- Roman V. V.Sources of studying history of East Slavonic languages in Yu. Sheveliov’s schools. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Одеса : МГУ, 2019. Вип. 38. Ч. 1.С. 92–95.
- Роман В. В. Дослідження тендіенцій мовного розвитку в роботах українських і російських мовознаців ХІХ ст. – 30-х рр. ХХ ст. Закарпатські філологічні студії. Ужгород : УНУ, 2019. Вип. 9. Т. С. 27–33.
- Роман В. В. Лінгвоісторіографічний аспект дослідження адаптації лексичних запозичень у мові-реципієнті. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології. Словянськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2019. Вип. 8. Ч.1. С. 14–22.
- Роман В. В. Проблема доцільності / недоцільності лексичних запозичень у витлумаченні учених другої половини ХХ ст. – початку ХХІ ст. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології / [за заг. ред. проф. В. А. Глущенка]. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2020. Вип. 10. C. 23 – 29.
- Голуб О. М., Роман В. В. Переклад власних імен-антономазій у творах для дітей та юнацтва. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». Вип. 48. 2021. С. 76–80.
- Піскунов О. В., Роман В. В. To the question of academic writing in the formation of students’ foreign language academic literacy at higher educational establishments. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка : Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 37. Том 2. C. 302–308.
- Riabinina I., Bachynska H., Roman V. Research methods of studying the sources of the language history in East Slavonic of the 19th – the 30s of the 20th century. Scientific research of the XXI century. Volume 1 : collective monograph / Compiled by V. Shpak; Chairman of the Editorial Board S. Tabachnikov. Sherman Oaks, Los Angeles : GS publishing service, 2021. S. 147–151.
- Roman V., Holub O., Lunhu Yu. Rendering realia and colour nominations as a specific problem in the translation of fiction works for children Actual space of philology. Monograph. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2021. P.184–192.
- Голуб О. М., Роман В. В. Lexical, Grammatical and Stylistic aspects of English-Ukrainian and Ukrainian-English Translation : навчально-методичнй посібник. Вид-во Б. І. Маторіна, Слов’янськ, 2017. 162 с.
- Голуб О. М., Роман В. В., Жукова М. К. Fundamentals of English-Ukrainian and Ukrainian-English Translation : навчально-методичнй посібник. Вид-во Б. І. Маторіна, Слов’янськ, 2018. 218 с.
- Голуб О. М., Роман В. В., Медяник Г. А. A Course in English–Ukrainian and Ukrainian–English Translation : навчальний посібник. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2018. 233 с.
- Роман В. В. Communication Across Cultures : навчально-методичний посібник : Вид-во Б. І. Маторіна, Слов’янськ, 2018. 118 с.
- Голуб О. М., Роман В. В. Професійна іншомовна підготовка: навчальний посібник. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2020. 112 с.
- Роман В. В. British Studies: Government and Politics: Debate and Change: начальний посібник для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти 014 Середня освіта (Мова і література (англійська)). Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2021. 69 с.
- Роман В. В. Комунікативні стратегії англійської мови : начальний посібник для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти 014 Середня освіта (Мова і література (англійська)). Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2021. 72 с.
РУБАН АЛЛА АНАТОЛІЇВНА
кандидат філологічних нак, доцент
доцент кафедри германської та слов’янської філології
У ДДПУ (СДПІ, СДПУ) працює з 2000 р. Загальний стаж педагогічної роботи на вересень 2022 р. – 27 років.
Має дві вищі освіти: Харківський державний університет (нині Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна) (1990 – 1995) (диплом з відзнакою); спеціальність «Мова та література», кваліфікація «Філолог. Викладач»; Слов’янський державний педагогічний університет (2011) (диплом з відзнакою); спеціальність «Педагогіка і методика середньої освіти. Українська мова та література», кваліфікація «Вчитель зарубіжної літератури та української мови і літератури».
У 2002 р. закінчила аспірантуру при Харківському національному університеті імені В. Н. Каразіна, в тому ж році в Інституті літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України захистила кандидатську дисертацію за темою: «Міфопоетика та інтертекст прози Л. М. Андреєва».
Вчене звання доцента присвоєно в 2005 р.
В даний час продовжує наукові дослідження у сфері міфопоетики та інтертекстуальності зарубіжної літератури на межі ХІХ – ХХ ст. та сучасної літератури. Читає курси: «Вступ до літературознавства», «Історія зарубіжної літератури», «Методика викладання зарубіжної літератури», «Література країн ближнього зарубіжжя» тощо. Автор 11 дистанційних курсів.
Під керівництвом А. А. Рубан написано й захищено близько 120 магістерських та дипломних робіт; підготовлено й надруковано близько 40 студентських публікацій; керує курсовими роботами студентів і магістрантів.
Здійснює керівництво постійно діючим студентським літературознавчим гуртком з актуальних проблем аналізу художнього твору.
Завідувала відділенням філологічного факультету ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (2005 – 2014 рр.). Брала участь у роботі вченої ради ДДПУ (член ради 2005 – 2014 рр.).
Працювала на курсах підвищення кваліфікації вчителів (м. Слов’янськ та Слов’янський район).
Має досвід викладання зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти (Слов’янська ЗОШ № 16 (1994 – 1995), Слов’янська ЗОШ № 5 (1995 – 2003; 2014 – 2022). Під керівництвом А. А. Рубан учні ЗОШ неодноразово посідали призові місця на міських, обласних та Всеукраїнських учнівських олімпіадах. Має подяки від Слов’янського відділу освіти та Слов’янської міської держадміністрації.
Член фахового журі міської (м. Слов’янськ) та обласної учнівських олімпіад із зарубіжної літератури, літературних творчих конкурсів.
А. А. Рубан має близько 200 наукових та науково-методичних публікацій в українських та зарубіжних виданнях (м. Брайтон, м. Женева, м. Штуттгард, м. Прага, м. Рим, м. Варна тощо).
Серед публікацій: підручник з грифом Міністерства освіти і науки України, розділи в зарубіжних колективних монографіях, національні фахові статті, наукові публікації за межами України, статті у виданнях, що входять до наукометричних баз даних Index Copernicus, видання з рекомендацією Вченої ради ДДПУ, монографії (ISBN), словники, навчально-методичні посібники, статті в наукових та науково-методичних журналах національного рівня, методичні рекомендації тощо.
Бере участь у Міжнародних та Всеукраїнських науково-практичних конференціях.
Укладач, відповідальний редактор і член редакційної колегії збірника матеріалів щорічної Всеукраїнської науково-практичної конференції «Перспективні напрямки сучасної науки та освіти» (м. Слов’янськ, Україна).
Список основних публікацій за останні 5 років
Новий словник базових термінів і понять з методики викладання російської мови та літератури / авт.-уклад.: А. А. Рубан, Н. М. Маторіна. 2-ге вид., переробл. і доп. Слов’янськ: Видавництво Б. І. Маторіна, 2018. 180 с. (ISBN 978-966-2762-91-4)
Рубан А. А. Про взаємодію математики та літератури. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології: збірник наукових праць / [за заг. ред. проф. В. А. Глущенка]. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2020. Вип. 10. Частина II. С. 177–184. (192 с.)
Маторіна Н.М., Рубан А.А. Методична скринька: від А до Я. Словник-довідник. Слов'янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2020. 187 с.
Рубан А. А. Роман О. Савича «Уявний співрозмовник»: особливості заголовного комплексу. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «ФІЛОЛОГІЯ». Вип. 82. Харків, 2019. С. 40–44. (142 с.)
Рубан А. А. Література країн ближнього зарубіжжя: методичний посібник [для студентів-філологів та вчителів-словесників]. Слов'янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2019. 59 с.
Рубан А. А. Практикум зі вступу до літературознавства: навчальний посібник [для студентів вищих навчальних закладів]. Вид. 3-є, випр. Слов'янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2021. 161 с.
Рубан А. А., Маторіна Н. М. Особливості вивчення мови художніх творів зарубіжної літератури. Actual space of pfilology. Editors: Olena Kolgan, Nataliia Ovcharenko, Jόzef Kaczmarek jr. Monograph. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2021. P. 332–341. ( 0,4 д.а.) [pp. 370, illus., tabs., bibls.] (ISBN 978-83-66567-27-6)
Рубан А. А. Дидактичні ігри на уроках літератури. Scientific Collection «InterConf+», 25(125): with the Proceedings of the 5th International Scientific and Practical Conference «International Scientific Discussion: Problems, Tasks and Prospects» (September 19-20, 2022; Brighton, Great Britain) by the SPC «InterConf». A.C.M. Webb Publishing Co Ltd., 2022. Р. 20–26. (271 p.) (Index Copernicus; ISSN 2709-4685)
РУДЕНКО МАРИНА ЮРІЇВНА
кандидат філологічних наук, доцент
доцент кафедри германської та слов’янської філології
Закінчила у 2013 році Донбаський державний педагогічний університет і отримала повну вищу освіту за спеціальністю "Мова і література (англійська, німецька)" та здобула кваліфікацію філолога. Вчителя мови (англійської, німецької) та зарубіжної літератури.
Захистила дисертацію за спеціальністю Загальне мовознавство та здобула науковий ступінь кандидата філологічних наук на підставі рішення Атестаційної комісії від 20 червня 2019 р.
Тема дисертації: Арго, жаргон і сленг у європейському й американському мовознавстві: історія і сучасний стан дослідження.
Основні дисципліни: ПУМП (а), ПУМП (н), Іноземна мова, Загальне мовознавство, Вступ до мовознавства, Стилістика англійської мови.
Коло наукових інтересів - загальне мовознавство, соціолінгвістика.
Викладачем працює з 2018 р.
Список останніх публікацій
- Rudenko M. Y. Differentiation of argot in the process of its evolutional development. Eurasian scientific congress : Abstracts of I International Scientific and Practical Conference (Barcelona, Spain, January 27–28, 2020) / editor M. L. Komarytskyy. Barcelona, Spain : Barca Academy Publishing, 2020. P. 524–528.
- Руденко М. Ю. Різновиди арго у процесі еволюційного розвитку. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / голов. ред. М. П. Пантюк. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 27, т. 4. С. 53–59. (Збірник індексується в міжнародній базі даних Index Copernicus International).
- Глущенко В. А., Овчаренко В. М., Руденко М. Ю. Виникнення і розвиток мови : навчальний посібник. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2019. 58 с.
- Глущенко В. А., Руденко М. Ю. Англійські соціальні діалекти в еволюційному розвитку (XIV – початок XX ст.) : навчальний посібник. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2021. 98 с.
- Руденко М. Ю. Загальнотеоретичне вивчення жаргону в соціолінгвістиці XIX ст. Наукові записки. Серія : Філологічні науки : зб. наук. праць / Кіровоградський дер. пед. ун-т ім. Володимира Винниченка; голов. ред. О. Семенюк. Кропивницький, 2017. Вип. 153. С. 585–590.
- Руденко М. Ю. Специфіка дослідження загальнотеоретичних проблем жаргону в соціолінгвістичних студіях європейських та американських учених (XX ст. – початок XXI ст.). Закарпатські філологічні студії : науковий журнал / Ужгородський нац. ун-т; голов. ред. І. М. Зимомря. Ужгород, 2018. № 4, т. 2. С. 74–82.
- Руденко М. Загальнолінгвістичний аспект вивчення сленгу (50-і рр. XIX ст. – початок XXI ст.). Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології : зб. наук. праць / за заг. ред. В. А. Глущенка. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2018. Вип. 7. С. 8–20.
- Руденко М. Ю. Специфіка дослідження загальнотеоретичних проблем арго в соціолінгвістичних студіях європейських та американських учених (30-і рр. XX ст. – початок XXI ст.). Науковий вісник Міжнародного гуманітарного ун-ту. Серія : Філологія : збірник наукових праць / голов. ред. В. Я. Мізецька. Одеса, 2018. Вип. 34, т. 1. С. 105–109. (Журнал включено до міжнародної наукометричної бази Index Copernicus International (Республіка Польща)).
- Руденко М. Ю. До питання про сленг у мовознавстві (50-і рр. XIX ст. – 40-і рр. XX ст.). Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Лінгвістика : зб. наук. праць / голов. ред. В. Олексенко. Херсон : Херсонський дер. ун-т, 2018. Вип. 34. С. 95–98. (Збірник зареєстровано в міжнародній наукометричній базі Index Copernicus International S. A.).
- Руденко М. Ю. До питання про жаргон у мовознавстві (30-і рр. XX ст. – початок XXI ст.). Науковий вісник Міжнародного гуманітарного ун ту. Серія : Філологія : збірник наукових праць / голов. ред. В. Я. Мізецька. Одеса, 2019. Вип. 38, т. 1. С. 102–106. (Журнал включено до міжнародної наукометричної бази Index Copernicus International (Республіка Польща)).
- Руденко М. Ю. Загальнотеоретичне дослідження сленгу в європейському й американському мовознавстві (50-і рр. XX ст. – початок XXI ст.). Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Лінгвістика : зб. наук. праць / голов. ред. В. Олексенко. Херсон : Херсонський дер. ун т, 2019. Вип. 35. С. 74–79. (Збірник зареєстровано в міжнародній наукометричній базі Index Copernicus International S. A.).
- Руденко М. Ю. Різновиди арго у процесі еволюційного розвитку. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / голов. ред. М. П. Пантюк. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 27. Т. 4. С. 53–59. (Збірник індексується в міжнародній базі даних Index Copernicus International).
- Лях О. В., Руденко М. Ю. Англійська мова : методичні вказівки до організації самостійної роботи студентів магістерського рівня вищої освіти. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2019. 40 с.
- Руденко М. Ю. Історія дослідження та життя англійських соціальних діалектів (XVI – початок XX ст.) : методичні вказівки до організації гуртка «Соціальні діалекти». Слов’янськ : Вид во Б. І. Маторіна, 2020. 42 с.
- Руденко М. Ю. Глосарій англійських соціальних діалектів : методичні вказівки до роботи гуртка «Соціальні діалекти». Слов’янськ : Вид во Б. І. Маторіна, 2020. 55 с.
- Руденко М. Ю., Глущенко В. А. Англійські соціальні діалекти як системне утворення (XX–XXIст.) : навчальний посібник. Слов’янськ : Вид‑во Б. І. Маторіна, 2022. 128 с.
МАТОРІН БОРИС ІВАНОВИЧ
старший викладач
старший викладач кафедри германської та слов’янської філології
Освіта: Донецький національний університет (1981 – 1986); кваліфікація «Філолог. Викладач».
Аспірантура: Донецький національний університет (1994–1997). Дослідження на тему «Онімотворчі процеси в сучасній ергоніміці».
У ДДПУ (СДПІ, СДПУ) працює з 1988 р.
Має досвід викладання дисциплін філологічного спрямування в закладах загальної середньої освіти (Слов’янська школа-інтернат № 2; Слов’янська ЗОШ № 17); шкільний стаж – 5 років.
Автор дистанційних курсів.
Б. І. Маторін плідно займається науковою роботою. Має близько 100 публікацій, як-от: розділи в зарубіжних колективних монографіях, національні фахові статті, наукові публікації за межами України, статті у виданнях, що входять до наукометричних баз даних Index Copernicus, видання з рекомендацією вченої ради ДДПУ, навчально-методичні посібники, статті в наукових та науково-методичних журналах національного рівня, методичні рекомендації тощо. Автор багатьох науково-популярних публікацій з наукової та професійної тематики в засобах масової інформації.
Щорічно бере участь у Міжнародних та Всеукраїнських науково-практичних конференціях → м. Вінниця, м. Дніпро, м. Кам’янське, м. Київ, м. Львів, м. Одеса, м. Переяслав-Хмельницький, м. Полтава, м. Слов’янськ, м. Харків тощо.
Приймає активну участь в укладанні збірника наукових праць «Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології», а також збірника матеріалів щорічної Всеукраїнської науково-практичної конференції «Перспективні напрямки сучасної науки та освіти» (м. Слов’янськ, Україна).
У 2022 р. брав участь в онлайн-семінарах «Цифрові інструменти Google для вищої освіти» (23.06.2022 р.) і «Можливості Youtube для освіти» (29.06.2022 р.).
1. Мatorin B. I. On Ways and Methods of Forming and Developing Socially Significant Prsonality Qualities in Students-Philologists. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології. Слов’янськ, 2018. Вип. 6. С. 251–256.
2. Маторін Б. І. До питання про взаємоспрямованість транспозиційних процесів у мовній системі: лінгвоісторіографічний аспект. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології. Слов’янськ, 2018. Вип. 7. С. 25–33.
3. Маторін Б. І., Маторіна Н. М., Рябініна І. М. Лексико-фразеологічні інновації в сучасній українській мові періоду пандемії коронавірусу COVID 19: лінгводидактичний аспект. Scientific research of the XXI century. Volume 2: collective monograph / Compiled by V. Shpak; Chairman of the Editorial Board S. Tabachnikov. Sherman Oaks, California: GS publishing service, 1921. P. 128–133.
4. Маторін Б. І. Методи й методики сучасних лінгвістичних досліджень (лінгводидактичний аспект). Методологія та історіографія мовознавства: матеріали ІХ науково-практичної Інтернет-конференції (м. Слов’янськ, 19–20 жовтня 2022 р.). Слов’янськ: ДДПУ, 2022. С. 48–52.