В. о. завідувача кафедри доктор психологічних наук, професор
Омельченко Марина Сергіївна
У 2009 році закінчила дефектологічний факультет Слов’янського державного педагогічного університету та отримала диплом магістра з відзнакою за спеціальністю «Дефектологія» з присвоєнням кваліфікації «олігофренопедагог. Викладач корекційної педагогіки», а також диплом спеціаліста з відзнакою за спеціальністю «Дефектологія» з присвоєнням кваліфікації «Вчитель старших класів загальноосвітньої спеціальної (корекційної) школи, логопед».
У 2012 році закінчила аспірантуру у Національному педагогічному університеті ім. М.П. Драгоманова та успішно захистила кандидатську дисертацію за темою «Корекція уяви розумово відсталих учнів на уроках географії» зі спеціальності 13.00.03 – корекційна педагогіка (науковий керівник – директор Інституту корекційної педагогіки і психології НПУ ім. М. П. Драгоманова, дійсний член АПН України, доктор пед. наук, професор В. М. Синьов, м. Київ).
У 2015 році обрана за конкурсом на посаду старшого викладача кафедри корекційної педагогіки дефектологічного факультету ДДПУ. Із 2016 року – доцент кафедри корекційної педагогіки.
У 2018 році закінчила магістратуру факультету гуманітарної та психологічної освіти ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» й здобула другу вищу освіту за спеціальністю 053 Психологія, кваліфікацію психолога, викладача психології.
У березні 2021 року Марина Сергіївна захистила докторську дисертацію в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України й здобула науковий ступень доктора психологічних наук зі спеціальності 19.00.08 – спеціальна психологія (науковий керівник – декан факультету спеціальної освіти ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» доктор психологічних наук, професор О.В. Мамічева, м. Слов’янськ).
3 1го січня 2022 року обрана на посаду професора кафедри спеціальної педагогіки та інклюзії. У червні цього ж року здобула звання «доцент».
З вересня 2022 року обрана в.о. завідувача кафедри спеціальної педагогіки та інклюзії.
Освітні компоненти, які забезпечує: «Основи корекційної педагогіки»; «Формування діяльності дошкільників з порушеннями інтелектуального розвитку»; «Корекційна психопедагогіка (дошкільна)»; «Інклюзивна освіта»; «Професійний імідж фахівця у галузі спеціальної освіти»; «Теоретичні основи сучасної концепції спеціальної освіти».
Публікації: автор більше 100 публікацій, серед яких: наукові зарубіжні статті, статті у фахових збірниках, в тому числі включених до наукометричної бази Scopus та Web of Science, тези міжнародних та всеукраїнських конференцій, навчально-методичні посібники, навчальні програми для здобувачів факультету спеціальної освіти, методичні посібники для практичних працівників спеціальних дошкільних закладів та ін.
Сучасний напрямок науково-дослідної роботи: «Шляхи корекційно-розвивальної роботи з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку в умовах спеціальних та інклюзивних навчальних закладів».
Член Вченої Ради університету. Керівник студентського наукового гуртка. Керівник педагогічної практики здобувачів вищої освіти першого та другого рівнів.
Член Слов’янського осередку Української асоціації корекційних педагогів.
З 2020 року – координатор Волонтерського ресурсного центру інклюзії та психолого-педагогічної підтримки дітей з психофізичними особливостями на базі факультету спеціальної освіти.
З квітня 2021 року по травень 2022 рокі підвищила кваліфікацію в межах навчання на базовому курсі психотерапії при Українському інституті позитивної крос-культурної психотерапії і менеджменту (основи консультування у методі позитивної психотерапії). З 2022 року практикує як психолог-консультант у методі позитивної психотерапії.
З 2021 року є експертом Національного агенства із забезпечення якості вищої освіти.
Кузнецова Тетяна Григорівна
кандидат педагогічних наук, доцент
Тетяна Григорівна працює на кафедрі з 1989 року.
У 1984 році закінчила дефектологічний факультет Слов’янського державного педагогічного інституту і отримала диплом з відзнакою за спеціальністю «Олігофренопедагогіка і логопедія» з присвоєнням кваліфікації «Вчитель і логопед допоміжної школи і олігофренопедагог дошкільних закладів».
З 1984 по 1989 рік працювала логопедом дошкільного закладу.
У 1995 році закінчила аспірантуру та захистила кандидатську дисертацію за темою «Формування фразового мовлення у розумово відсталих дошкільників (на спеціальних заняттях)» зі спеціальності 13.00.03 – корекційна педагогіка (НПУ імені М.П. Драгоманова).
Із 2014 року – заступник декана факультету спеціальної освіти.
Освітні компоненти, які забезпечує: «Вступ до спеціальності «Спеціальна освіта» та педагогічна деонтологія і волонтерська діяльність»; «Корекційна психопедагогіка (шкільна)»; «Інклюзивна педагогіка»; «Основи корекційної педагогіки».
Публікації: автор більше 180 публікацій, серед яких: наукові статті у фахових збірниках, тези міжнародних та всеукраїнських конференцій, наукові, навчальні посібники, навчальні програми з корекційної психопедагогіки та зі спеціальних методик дошкільного виховання для здобувачів факультету спеціальної освіти, методичні посібники для практичних працівників спеціальних навчальних закладів та ін.
Сучасний напрямок науково-дослідної роботи: «Дослідження психолого-педагогічних аспектів навчання та виховання дітей з ООП в умовах спеціальних та інклюзивних закладів освіти».
Голова експертної комісії факультету. Член Вченої Ради факультету. Керівник студентського наукового гуртка «Теоретичні й практичні питання спеціальної та інклюзивної освіти». Керівник педагогічної практики здобувачів вищої освіти.
За сумлінну, багаторічну працю, високі показники в науково-дослідницькій роботі нагороджена багатьма почесними відзнаками: подяки, грамотами, (у тому числі від обласного відділу освіти та Академії педагогічних наук України, Верховної Ради України).
Член Слов’янського осередку Української асоціації корекційних педагогів.
Татьянчикова Ірина Володимирівна
доктор педагогічних наук, професор
І. В. Татьянчикова має вищу освіту. У 1974 році вступила до Слов’янського державного педагогічного інституту, який закінчила з відзнакою в 1978 році за спеціальністю «Олігофренопедагогіка і логопедія» та отримала кваліфікацію «Вчитель допоміжної школи і логопед».
Після закінчення інституту більше 6 років працювала у школі. З 1984 року працює на дефектологічному факультеті (зараз – факультеті спеціальної освіти). Пройшла професійний шлях від асистента – до професора.
У листопаді 1999 року у спеціалізованій Вченій раді Інституту дефектології АПН України (м.Київ) захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.03 – спеціальна педагогіка. Тема дисертації: «Особливості формування життєвих орієнтацій в учнів допоміжної школи» (науковий керівник – доктор психологічних наук, професор О.П.Хохліна, Інститут дефектології АПН України).
У лютому 2003 року отримала вчене звання доцента кафедри методик корекційного навчання Слов’янського державного педагогічного інституту.
З 2010 по 2014 рік навчалася в докторантурі Інституту спеціальної педагогіки НАПН України (м.Київ) без відриву від виробництва.
У грудні 2015 року у спеціалізованій Вченій раді Інституту спеціальної педагогіки НАПН України захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук. Тема дисертації: «Психолого-педагогічні основи соціалізації дітей з вадами інтелектуального розвитку» (спеціальність 13.00.03 – корекційна педагогіка). Науковий керівник – доктор психологічних наук, професор О.П.Хохліна, Національна академія внутрішніх справ (м.Київ).
У 2016 році призначена на посаду професора кафедри корекційної педагогіки і виконуючим обов’язки завідувачки цієї ж кафедри, яка з 30.08.2017р. перейменована у кафедру спеціальної педагогіки та інклюзії. У лютому 2021 року отримала вчене звання професора кафедри спеціальної педагогіки та інклюзії Донбаського державного педагогічного університету.
На високому навчально-методичному рівні викладає державною мовою дисципліни: «Спеціальна педагогіка з методикою викладання», «Психолого-педагогічні основи соціалізації осіб з інтелектуальними порушеннями», «Історія, теорія і методологія спеціальної педагогіки» – рівень вищої освіти «магістр»; «Історія корекційної психопедагогіки», «Спеціальна психопедагогіка (шкільна)» – рівень вищої освіти «бакалавр»; «Історія, теорія і методологія корекційної роботи», «Психолого-педагогічне забезпечення соціалізації» − аспірантура.
Бере активну участь у роботі Міжнародних, Всеукраїнських та регіональних конференціях, науково-методичних семінарах викладачів кафедри спеціальної педагогіки та інклюзії й практичних працівників спеціальних закладів освіти. За її авторською програмою забезпечення соціалізації дітей з особливими освітніми потребами працюють спеціальні заклади освіти Донецького регіону, Харківської та Дніпропетровської областей. Монографію І.В. Татьянчикової «Соціалізація дітей з порушеннями інтелектуального розвитку» було представлено у Польщі як вагомій внесок у розроблення проблеми соціалізації осіб з вадами розвитку («Irina Tatjanczykowa, socjalizacja dzieci z zaburzeniami rozwoju intelektualnego». Panstwo I Spoleczenstwo / Pod redakcja Joanny Aksman i Krystyny Grzesiak .− nr 2 (ROK XVI). – Krakow, 2016.− p. 253-256.) Основні положення монографії використовуються в процесі підготовки студентів Краківської Академії ім. Анджея Фрича Моджевського.
Має 258 публікацій, з них − 154 публікації після захисту докторської дисертації, у тому числі: 4 − одноосібні монографії, 3 − колективні монографії, 18 − навчально-методичних посібників, 2 − програми з грифом МОН для спеціальних загальноосвітніх шкіл («Фізика і хімія у побуті», 7-9 класи), 3 − публікацій в іноземних виданнях, 2 − публікації у періодичних виданнях, включених до наукометричних баз Web of Science, Scopus.
У 2018 році закінчила курси іноземних мов при факультеті іноземної філології Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова та отримала сертифікат відповідно до Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти, який підтверджує достатньо високий рівень володіння іноземною мовою на рівні В2 (англійська мова). Брала участь у роботі науково-практичних конференцій, проведених у країнах, що входять до Європейського Союзу.
Пройшла стажування та отримала сертифікат Люблінського науково-технологічного парку та Університету Марії Кюрі-Склодовської – м. Люблін, Польща (Lublin Science and Technology Park S.A. and Maria Curie-Sklodowska University – Lublin, Republic of Poland.
З ініціативи Ірини Володимирівни на кафедрі започатковано випуск наукових видань: вона є головним редактором науково-методичного альманаху «Від науки – до практики» (вип. 1-6 ), а також головним редактором кафедральної монографії «Сучасні проблеми спеціальної освіти: теорія, досвід, інновації» (вип. 1 - 3).
Є Головою наукової комісії факультету спеціальної освіти, керівником науково-дослідної роботи аспірантів, магістрантів, студентів; керівником студентського наукового гуртка; педагогічної практики здобувачів вищої освіти. У 2015 році посіла почесне 1-е місце у науковому рейтингу серед доцентів університету. Кафедра, яку очолює І.В. Татьянчикова, у науковому рейтингу серед кафедр університету посіла у 2016 році – 2 місце, у 2017 році – 1 місце, у 2018 році – 3 місце, у 2019 році – 1 місце. Неодноразово виступала офіційним опонентом на захисті кандидатських і докторських дисертацій.
Ірина Володимирівна є членом Української асоціації корекційних педагогів.
Полікарпова Оксана В’ячеславівна
– старший лаборант
У 2010 році закінчила психологічний факультет Слов’янського державного педагогічного університету. Отримала повну вищу освіту за спеціальністю «Психологія» та здобула кваліфікацію «Психолога, професіонала у галузі психології».
У вересні 2008 року була прийнята на посаду секретаря заочного відділення дефектологічного факультету.
Із 2015 року працює лаборантом кафедри спеціальної педагогіки та інклюзії.
Гончаренко Ганна Миколаївна
Старший лаборант
Працює на кафедрі з 2000 року.