Основним завданням вишу є підготовка висококваліфікованих фахівців, формування національної інтелігенції, сприяння збагаченню й оновленню інтелектуального генофонду нації та виховання її духовної еліти. Досягнення цієї мети можливе лише за умови комплексного підходу й залучення до такої роботи всього професорсько-викладацького складу університету, адміністрації, органів студентського самоврядування та громадських об'єднань студентської молоді.
Концепція виховної роботи в університеті є національно-демократичною.
Виховання - це процес формування особистість, здійснюваний упродовж її життя з метою передачі досвіду представників свого роду, етносу, народу, світової громадськості, цілеспрямований і планомірний, організований завдяки взаємодії вихователя і вихованця, під час якої відбувається вплив на пізнавальну, мотиваційну, емоційну, вольову та інші його сфери для розвитку світогляду, зокрема й наукового, духовно-моральних, етичних і ділових якостей.
Виховання в ДДПУ є цілеспрямованим процесом з урахуванням специфіки університету, зокрема професіоналізму професорсько-викладацького складу, який є носієм духовно-моральних, етичних, ділових якостей, що покращує взаємостосунки зі студентами і впливає на їхню свідомість, формує в них виважену життєву позицію, уміння сприймати, використовувати, поширювати та здобувати необхідний досвід, здатність запроваджувати провідні ідеї, бути організаторами суспільно-політичного життя в Україні.
Ідеал виховання – це громадянин України, збагачений загальнолюдськими та національними цінностями, який керується у власній діяльності вимогами загальнолюдського й національного етикету, спроможний діяти креативно в сучасних умовах; справжній патріот, який дбає про власну честь і гідність.
Провідною метою національного виховання студентської молоді ДДПУ є формування свідомого громадянина - патріота Української держави, активного провідника національної ідеї, представника української національної еліти завдяки набуттю молодим поколінням національної свідомості, активної громадянської позиції, високих моральних якостей та духовних запитів.
Основні завдання виховного процесу
Завданнями виховання в університеті є :
- підготовка національно свідомої інтелігенції, збереження інтелектуального генофонду нації, примноження культурного потенціалу, який забезпечить високу ефективність діяльності майбутніх спеціалістів;
- виховання майбутніх фахівців авторитетними, високоосвіченими, носіями високої загальної політичної, правової, інтелектуальної, соціально-психологічної, естетичної, фізичної та валеологічної культури;
- створення умов для вільного розвитку особистості, її мислення й загальної культури, залучення до різних видів творчої діяльності (науково-дослідної, культурно-просвітницької, суспільно-гуманістичної, фізкультурно-оздоровчої , спортивної, правоохоронної);
- формування громадянської, соціальної активності та відповідальності, залучення студентської молоді до участі в процесах державотворення, розвитку суспільних відношень;
- усвідомлення взаємозв'язку індивідуальної свободи з правами людини та її громадянським обов'язком;
- культивування кращих рис національної ментальності: працелюбності, прагнення до свободи, гармонії з довкіллям, поваги до жінки, любові до рідної землі, підвищення престижу української мови в академічному середовищі й розвиток українськомовного освітнього простору, збагачення естетичного досвіду, участь у відродженні та створенні національно-культурних традицій міста, регіону, розширення творчих зв'язків з установами культури, розвиток художніх здібностей;
- створення умов для самореалізації особистості відповідно до її здібностей, суспільних і власних інтересів;
- пропаганда здорового способу життя, позбавлення шкідливих звичок і запобігання правопорушенням;
- створення необхідних умов для ефективного розвитку студентського самоврядування, виявлення потенційних лідерів та організаторів;
- формування поваги до свого вишу, дотримання й розвиток демократичних та академічних традицій університету.
Сутність та особливість виховного процесу в ДДПУ
Підґрунтям процесу виховної роботи в державному вищому навчальному закладі «Донбаський державний педагогічний університет» є законодавчі документи: Конституція України, Декларація прав людини, Закони України «Про освіту» (2008 р.) та «Про вищу освіту» (2014 р.), Указ Президента України «Про заходи щодо розвитку духовності, захисту моралі та формування здорового способу життя громадян», Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ ст., Концепція національно-патріотичного виховання молоді (2009 р.) тощо. Провідними напрямами реалізації Концепції у виші наразі є формування особистості, яка усвідомлює власну приналежність до українського етносу, спрямована на втілення в життя української національної ідеї, виховання демократичного світогляду, яка поважає громадянські права й свободи, традиції народів і культур світу, а також національне, релігійне та мовне самовизначення кожної людини.
Сутність виховного процесу в державному вищому навчальному закладі «Донбаський державний педагогічний університет» зумовлена основним завданнями його діяльності. Відповідно до державної програми «Освіта», провідним напрямом є «...створення життєздатного безперервного навчання і виховання для досягнення високих освітніх рівнів, забезпечення можливостей постійного духовного самовдосконалення особистості, формування інтелектуального та культурного потенціалу як вищої цінності нації». Закон України «Про освіту» (11 червня 2008 р.) декларує, що «Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, збагачення на цій основі інтелектуального, творчого, культурного потенціалу народу, підвищення освітнього рівня народу, забезпечення народного господарства кваліфікованими фахівцями». Отже, основним завданням діяльності ДДПУ є не лише підготовка спеціалістів з теоретичним і кваліфікаційним рівнем, що відповідає світовим стандартам, а й фахівців, які керуються у фаховій діяльності та повсякденному житті глибоко усвідомленою приналежністю до власного народу й держави, свідомо дотримуються державних законів і моральних норм.
Поєднання державних та суспільних інтересів, інтересів особистості й завдань, окреслених для університету визначає сутність виховного процесу в ДДПУ, що повинні сформувати у студентів упродовж навчання такі якості:
- високий професійний інтелект і культуру;
- широкий кругозір і культурно-інтелектуальну ерудицію;
- національну самосвідомість та патріотизм;
- патріотичне ставлення до своєї держави та її інтересів;
- демократизм і громадську активність;
- гуманістичний світогляд;
- інтелігентність і високу моральну стійкість;
- гармонію естетичного та етичного виховання;
- дисциплінованість і самоорганізованість;
- працелюбність і повагу до людей;
- ініціативність;
- самовимогливість;
- потребу самовдосконалення, зміцнення фізичних сил і здоров’я;
- бережливе, економне ставлення до державного майна та природи.
Особливу роль у формуванні гуманістичного світогляду, соціально-політичної орієнтації, моральності й культури студентів відіграють гуманітарні та соціально-політичні наукові дисципліни: історія України, українознавчі дисципліни, українська та іноземна філологія, філософія. Завдяки гуманітарним дисциплінам формується система поглядів студента, яка є визначальною у забезпеченні високої духовності та її суспільної поведінки.
Значні можливості у формуванні висококваліфікованих спеціалістів мають спеціальні й фахові навчальні дисципліни та їх викладачі, особливість впливу на виховання студентів ґрунтується на взаємозв’язку з реальним життям, що забезпечує наявність відповідних рис і якостей студентів у повсякденному житті, виробляє необхідні для професійної діяльності навички та вміння. Основними завданнями виховання під час вивченні спеціальних дисциплін є формування високої професійної культури, вимогливості до себе, дисциплінованості, організованості, ініціативності в щоденній діяльності, готовності до кропіткої праці, конкурентоспроможності.
Водночас з основним навчально-виховним процесом, здійснюваним у ДДПУ під час навчання й наукової роботи, де основне навантаження припадає на викладачів та кураторів академічних груп, виховання студентів відбувається і в позанавчальний час (бібліотека, студентські клуби, гуртки за інтересами, діяльність органів студентського самоврядування, залучення їх до участі в роботі громадських організацій, мистецька творчість, спорт). Особливість цієї ділянки виховної роботи полягає в її планомірній та змістовній організації й проведенні відповідних заходів. Саме завдяки ним можна зреалізувати природні та набуті тенденції творчих можливостей студентів, створити належні умови для їхнього всебічного розвитку.