У складі базового університету функціонує 7 наукових лабораторій, 4 науково-консультативних центри (2 з яких відкрито у 2020 році) та 1 ресурсний центр.
1. Міжвідомча лабораторія «Крайові задачі теорії диференціальних рівнянь». Лабораторія працює у складі відділу диференціальних рівнянь та теорії коливань Інституту математики НАН України, подвійного підпорядкування – Інституту математики НАН України та ДДПУ. Науковий керівник – доктор фізико-математичних наук, професор, завідувач кафедри математики та інформатики Чуйко С.М. Основним напрямом діяльності лабораторії є фундаментальне дослідження «Конструктивні методи аналізу матричних крайових задач для систем диференціальних, диференціально-алгебраїчних та функціонально-диференціальних рівнянь і теорії наближень».
З метою обміну науковим досвідом спільно з Інститутом прикладної математики і механіки НАН України на базі фізико-математичного факультету Донбаського державного педагогічного університету було проведено розширений семінар ІПММ НАН України та кафедри математики та інформатики ДДПУ, присвячений 70-річчю члена-кореспондента НАН України О. А. Бойчука (22.06.2020 р.). У роботі семінарів взяли участь викладачі, науковці, аспіранти обох закладів.
За результатами дослідження протягом 2020 року розроблено проєкт «Конструктивні методи аналізу нелінійних крайових задач математичної фізики, механіки та теорії наближень», який подано на щорічний конкурс в МОН України; опубліковано 27 наукових публікацій, серед яких навчальний посібник, 10 статей в журналах, що індексуються БД Scopus та/або Web of Science; 9 статей у журналах, що входять до переліку наукових фахових видань України, а також статей у закордонних журналах; 7 тез доповідей на наукових конференціях. На базі проведеної наукової роботи захищено 2 дисертації.
2. Міжгалузева наукова лабораторія «Методологія та історіографія мовознавства» (разом з Інститутом мовознавства ім. О.О. Потебні НАН України). Завідувач лабораторії – доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри германської та слов’янської філології Глущенко В.А. Основним напрямом діяльності лабораторії є фундаментальне дослідження «Порівняльно-історичний метод в українському мовознавстві (XIX ст. – 30-і рр. ХХ ст.)».
У 2020 році одержано такі теоретичні наукові результати: продовжено роботу з дослідження структури порівняльно-історичного та історичного методів; розкрито співвідношення порівняльно-історичного методу та історичного методів із зіставним і типологічним; з’ясовано умови виникнення порівняльно-історичного мовознавства в Європі; проаналізовано специфіку порівняльно-історичного методу в європейському мовознавстві XIX ст. – 30-х рр. ХХ ст.; розкрито особливості застосування процедури лінгвістичної реконструкції, прийомів генетичного ототожнення фактів, хронологізації та локалізації мовних явищ і їхніх системно пов'язаних сукупностей.
За результатами дослідження протягом 2020 р. опубліковано 7 статей у виданнях, що індексуються в наукометричній базі даних Index Copernicus, 16 статей у виданнях, які включено до переліку наукових фахових видань України, 8 статей у зарубіжних наукових виданнях, взято участь у 3 міжнародних та 6 всеукраїнських конференціях.
3. Науково-дослідна лабораторія з фізики напівпровідників та нанотехнологій. Науковий керівник – доктор фізико-математичних наук, професор, завідувач кафедри фізики Надточій В.О. Напрям досліджень – розробка нових технологій створення квантово-розмірних атомних структур на поверхні напівпровідникових кристалів германію, кремнію та дослідження їх фізичних властивостей.
На базі лабораторії використаний новий метод вирощування квантово-розмірних структур для напівпровідників електроніки, заснований на використанні масопереносу речовини при створенні градієнтів механічної напруги. В ході роботи було встановлено, що розмежування кристалічних систем на квантово-розмірні і об’ємні можна здійснювати за величиною довжини хвилі де-Бройля вільного електрона.
За результатами досліджень у 2020 році опубліковано 11 статей у виданні, що індексується в наукометричній базі даних Index Copernicus, 4 статті у виданнях, які включено до переліку наукових фахових видань України, 4 статті у зарубіжних виданнях.
4. Науково-дослідницька лабораторія «Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти». Завідувач лабораторії – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії і практики початкової освіти Гаврілова Л.Г. Основні напрями діяльності: висвітлення провідних ідей і тенденцій розвитку професійної освіти сьогодення; популяризація і систематизація найвагоміших теоретичних і практичних здобутків у галузі професійної освіти; надання науково-методичної допомоги в професійному зростанні майбутніх учителів початкових класів, розробка інформаційно-методичного супроводу провідних дисциплін фахової підготовки; розробка і створення електронних, зокрема мультимедійних, навчальних ресурсів для забезпечення фахової підготовки майбутніх учителів початкових класів, розробка дистанційних курсів та ін.
У межах діяльності лабораторії реалізуються міжнародні наукові проєкти:
- Спільний проєкт Університетського коледжу південно-східної Норвегії (факультет математичної та природничої освіти) та Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова (факультету педагогіки та психології) «Розвиток культури демократії в педагогічній освіті в Україні, Норвегії та Палестині» (CPEA-LT-2017/10037).
- Erasmus+ 620354-EPP-1-2020-1-UA-EPPJMO-MODULE “Ukraine – EU: Intercultural Communication in Education”.
- Проєкт «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», який виконується у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією Української преси за підтримки посольств Великої Британії та США».
У 2020 році розроблено проєкт «Цифрове освітнє середовище «Початкова школа: навчання впродовж життя», який подано на щорічний конкурс в МОН України; захищено 1 дисертацію на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук, 5 дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук; опубліковано 3 статті у виданнях, які включено в наукометричну базу Scopus, 18 статей – у Index Copernicus, 20 статей у фахових наукових збірниках України, зроблено 30 доповідей на міжнародних і всеукраїнських конференціях.
У межах діяльності лабораторії випущено випуски № 11 та № 12 електронного фахового збірника наукових праць «Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти» (галузь науки – педагогічні, спеціальності – 011 Освітні, педагогічні науки, 015 Професійна освіта).
5. Науково-дослідна лабораторія «Духовне і фізичне виховання учнівської молоді та студентів». Завідувач лабораторії – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теоретичних та методичних основ фізичного виховання і реабілітації Пристинський В.М. Основні напрями діяльності: взаємодія духовно-естетичного і фізичного виховання студентів університету в умовах поліфункціонального центру; соціалізація учнівської молоді у процесі фізкультурно-спортивної діяльності; педагогічний супровід підлітків у середовищі неформальних молодіжних організацій; сучасні інформаційно-комунікаційні технології в забезпеченні духовного і фізичного виховання дітей та учнівської молоді; наступність у вихованні здорового способу життя старшокласників і студентів у системі середньої і вищої освіти та ін.
Лабораторія здійснює співробітництво з Білоруським державним університетом фізичної культури, Мозирським державним педагогічним університетом, Актюбінським державним університетом, Національним університетом фізичного виховання і спорту України, Маріупольським державним університетом, Донецьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, Слов’янським міським відділом освіти та відділом у справах сім’ї, молоді і спорту, Лисичанським педагогічним коледжем ЛНУ ім. Т. Шевченка, Краматорським дитячо-юнацьким клубом фізичної підготовки.
За результатами досліджень у 2020 році опубліковано 4 статті у виданнях, які включено в наукометричні бази Scopus і Web of Science, 7 статей у фахових наукових виданнях України, міжнародних виданнях, у тому числі підрозділи у колективних монографіях (Польща), 4 науково-методичні посібники, рекомендації, збірка матеріалів міжнародної конференції; взято участь з 11 доповідями на всеукраїнських і міжнародних конференціях у дистанційному режимі.
18-19 березня 2020 р. на базі науково-дослідної лабораторії було проведено
VІІ Міжнародну науково-практичну онлайн-конференцію «Взаємодія духовного й фізичного виховання в становленні гармонійно розвиненої особистості». Співорганізаторами конференції виступили Науково-дослідний інститут духовного розвитку людини Східноукраїнського національного університету ім. Володимира Даля, Маріупольський державний університет, Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти та ін. У конференції взяли участь 100 осіб, у тому числі з інших країн – 15 осіб.
6. Науково-дослідна лабораторія «Функціональної і психофізіологічної діагностики різних груп населення та оздоровчо-реабілітаційних технологій». Керівник лабораторії – доктор біологічних наук, професор, завідувач кафедри фізичної терапії, фізичного виховання та біології Дичко В.В. Напрямами діяльності лабораторії є: організація профілактично-корекційної діяльності; вплив соціальних, біологічних факторів на механізм адаптації; організація профілактично-корекційної діяльності, удосконалення сучасних оздоровчо-реабілітаційно-відновлюваних технологій; вивчення особливостей функціональних, психофізіологічних процесів людини в онтогенезі, впливу соціальних, біологічних факторів на механізми адаптації.
Протягом 2020 р. в межах діяльності лабораторії проведено експериментальне обстеження дітей з особливими потребами шкіл м. Слов’янська та м. Дружківки 1-4 класів та 5-8 класів з порівняння статистичної силової витривалості м’язів спини. Результат експериментів показав, що статистична силова витривалість м’язів спини посилюється з віком та при проведенні комплексу спеціальних фізичних вправ для дітей з особливими потребами; проведено дослідження електроенцефалографічних показників дітей дошкільного та підліткового віку з вадами слуху; проведено дослідження з психофізіологічних електроенцефалографічних, фізіологічних показників дітей дошкільного віку з логоневрозом та вадами слуху; вивчено особливості змін електричної активності мозку, кардіореспіраторної системи та рухової активності у процесі адаптації до сенсорної депревації
У межах діяльності науково-дослідної лабораторії проведено VI Міжнародну заочну науково-практичну конференцію «Актуальні проблеми фізичного виховання та здоров’я людини» (2-3 грудня 2020 р.); опубліковано статтю у виданні, яке включено в наукометричну базу Scopus, 4 статті у фахових наукових збірниках України, 14 статей у зарубіжних виданнях.
7. Науково-дослідна лабораторія «Взаємодія розумових та емоційних компонентів розвитку особистості з вадами інтелекту та педагогічні умови їх корекції». Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри технологій спеціальної та інклюзивної освіти Дмитрієва І.В. Метою діяльності лабораторії є органiзацiя та проведення науково-дослiдної роботи з питань розвитку особистості з вадами інтелекту та дослідження педагогічних умов корекції.
Протягом 2020 року були досягнуті такі результати: проаналізовано та узагальнено теоретичні засади особистісно-зорієнтованого навчання в інклюзивній освіті; проведено роботу з ознайомлення з діяльністю інклюзивно-ресурсних центрів Донецького регіону; досліджено практичний аспект навчальних програм і підручників в Україні, сучасні вимоги щодо конструювання змісту підручників для розумово відсталих дітей; досліджено шляхи підвищення ефективності засвоєння матеріалу на уроках образотворчого мистецтва в процесі роботи над тематичним малюнком; розроблено приклади впровадження засобів артпедагогіки та арттерапії в освітній процес спеціальних шкіл та навчально-реабілітаційних центрів; активізовано інноваційний потенціал та скоординовано роботу педагогічних працівників у спеціальних закладах освіти для дітей з особливими освітніми потребами та працівників закладів загальної середньої освіти, які працюють в контексті інклюзії; впроваджено нові педагогічні технології та інновації в навчально-виховний процес у спеціальних закладах освіти для дітей з особливими освітніми потребами.
На базі проведеної роботи: опубліковано підручник та навчальну програму з Грифом Міністерством освіти і науки України, 3 статті у виданнях, які включено в наукометричну базу Scopus, 5 статей у виданнях, які включено в наукометричну базу Index Copernicus, 4 статті у фахових наукових збірниках України, 10 статей у зарубіжних виданнях, зроблено 6 доповідей на міжнародних і всеукраїнських конференціях.
8. Науково-консультативний центр з питань організації освітнього простору та абілітації осіб з психофізичними порушеннями на базі кафедри технологій спеціальної та інклюзивної освіти. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри Дмитрієва І.В.
Основні напрями роботи центру:
- упровадження результатів наукових досліджень в практику психолого-педагогічної корекції, абілітації та реабілітації осіб з особливими потребами;
- розробка та впровадження інноваційних технологій і моделей корекційного навчання та виховання дітей з обмеженими можливостями здоров’я;
- надання методичної допомоги спеціальним закладам й установам нових типів (інтегрованого та інклюзивного типу) в Донецькій області, які забезпечують різноманітний спектр послуг дітям та їхнім сім’ям;
- здійснення функцій координатора і волонтера з питань реформування спеціальної освіти та впровадження інклюзивної освіти осіб з особливостями психофізичного розвитку.
У межах діяльності Центру кафедра технологій спеціальної та інклюзивної освіти забезпечує наукове керівництво проєктами:
1. Змістове і методичне забезпечення підготовки корекційного психопедагога до роботи в спеціальних та інклюзивних закладах освіти (Донбаський державний педагогічний університет, Донецький інститут післядипломної педагогічної освіти, Міністерство освіти і науки України, НПУ імені М. П. Драгоманова, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені М. Ярмаченка АПН України, Слов’янський ЗЗСО № 15).
2. Науково-методичне забезпечення змісту освіти дітей з психофізичними вадами (Донбаський державний педагогічний університет, НПУ імені М. П. Драгоманова, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені М. Ярмаченка АПН України).
3. Реалізація концепції раннього втручання (Донбаський державний педагогічний університет, Дніпропетровський навчально-реабілітаційного центру «Шанс»).
4. Реалізація проєкту «Технологія організації освітнього простору для дітей з особливими потребами в умовах спеціального та інклюзивного навчання на регіональному рівні».
У межах діяльності центру проведено 8 науково-практичних онлайн-семінарів: «Актуальні проблеми трудової адаптації та соціалізації дітей з особливими освітніми потребами в умовах сучасних соціально-економічних змін у суспільстві», «Інклюзивна освіта: рівні умови для всіх», «Дискусійний майданчик щодо впровадження інклюзії в умовах НУШ», «Інноваційні підходи до освіти та соціалізації дітей із порушеннями аутистичного спектру», «Застосування новітніх інноваційно-комунікаційних технологій в спеціальній та інклюзивній освіті», «Сімейне виховання дітей з особливими освітніми потребами», «Освітнє середовище Нової української школи», «Психолого-педагогічні проблеми соціалізації осіб з комплексними порушеннями», секційне засідання Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів і молодих учених «Перспективні напрями сучасної науки та освіти».
9. Навчально-практичний центр з надання волонтерської психолого-педагогічної та логопедичної допомоги на базі кафедри логопедії та спеціальної психології. Науковий керівник – доктор психологічних наук, професор, декан факультету спеціальної освіти Мамічева О.В.
Основними напрямами діяльності центу є змістове, методичне та практичне забезпечення підготовки фахівця логопеда та спеціального психолога для роботи в закладах освіти; оволодіння сучасними інноваційними технологіями наукової, практичної та консультативної роботи в галузі освіти і соціального захисту осіб з обмеженими психофізичними можливостями.
Упродовж 2020 р. проведено наступну роботу:
- укладено договори з ДНЗ та школами, яким надавалася психолого-педагогічна та логопедична допомога. А саме: Лиманською спеціальною загальноосвітньою школою-інтернат № 34 Донецької обласної ради; ДНЗ № 34 «Дельфін» Дружківської міської ради Донецької області; ДНЗ № 24 «Росинка» Білозерської міської ради Донецької області; ДНЗ № 31 «Мир» м. Костянтинівка; ДНЗ № 23 «Чебурашка» Дружківської міської ради Донецької області; ДНЗ № 5 Краматорської міської ради Донецької області; Комунальною установою «Інклюзивно-ресурсний центр» військово-цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області; Покровською спеціальною загальноосвітньою школою-інтернат № 40 Донецької обласної ради; КУ «ІРЦ Слов’янської міської ради»;
- забезпечено практичну підготовку студентів факультету спеціальної освіти;
- проведено логопедичну та психолого-педагогічну практичну підготовку зі студентами факультету спеціальної освіти;
- продовжувалося консультування логопедів та спеціальних психологів ДНЗ та спеціальних загальноосвітніх закладів освіти, з якими вже було укладено договори;
- проведено консультації для населення (м. Слов’янськ та Слов’янського району, м. Краматорськ, м. Дружківка, м. Лиман);
- проведено дослідницьку, експериментальну діяльність студентами факультету спеціальної освіти (м. Краматорськ, м. Слов’янськ, м. Харків, м. Лиман, м. Дружківка, м. Сіверське).
10. Ресурсний центр на базі педагогічного факультету. Керівник центру – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри практичної психології Аматьєва О.П.
Мета діяльності центру – забезпечення професійно-методичної компетентності педагогів та психологів, формування педагогічної обізнаності батьків дітей дошкільного та шкільного віку в різних формах інформаційно-комунікативної та професійної взаємодії на основі діяльності Ресурсного центру.
За 2020 р. учасниками проєкту прорецензовано 20 провідних психолого-педагогічний досвідів, результатом чого стало укладання 20 договорів про надання додаткових освітніх послуг, і відповідно, залучення додаткових коштів на розвиток Ресурсного центру (4000 грн.).
Видано девʼятий випуск щорічного видання «Альманах психолого-педагогічного досвіду», присвячений досвіду роботи закладу дошкільної освіти №2 «Альонушка» м. Слов’янська Донецької області.
Продовжує роботу блог Ресурсного центру (39 060 переглядів). У соціальній мережі Facebook продовжує роботу група «Ресурсний центр педагогічного факультету ДДПУ», яка нараховує 3 514 учасників.
Один із напрямів діяльності Ресурсного центру педагогічного факультету ДДПУ ‒ проведення вебінарів з актуальних тем дошкільної освіти. 23 травня 2020 року розпочато роботу з проведення вебінарів для педагогів-практиків (вихователі, методисти, завідувачі закладів дошкільної освіти, практичні психологи тощо). Перший вебінар був присвячений актуальній проблемі сьогодення ‒ «Освіта для сталого розвитку: із досвіду роботи».
Для розміщення на сторінках Ресурсного центру надали матеріали: завідувачі ЗДО, вихователі-методисти, вихователі ЗДО, практичні психологи, інструктор з фізичної культури, керівники музичні Донецької області. Створено електронну базу матеріалів провідного психолого-педагогічного досвіду.
11. Волонтерський ресурсний центр інклюзії та психолого-педагогічної підтримки дітей з психофізичними особливостями, який було відкрито в 2020 р. у межах конкурсу проєктів Всеукраїнського громадського центру «Волонтер» за підтримки Програми розвитку ООН. Метою Центру є психолого-педагогічна підтримка дітей з психофізичними особливостями та їхніх батьків викладачами і волонтерами з числа студентів спеціальності «Спеціальна освіта». Координатор центру – доктор педагогічних наук, доцент кафедри спеціальної педагогіки та інклюзії Омельченко М.С.
Результати роботи створеного волонтерського центру:
- обладнання матеріально-технічної бази (сенсорна дошка з короткофокусним проєктором, акустична система, принтер, ноутбук, комплект модульних кресел-мішків, модульні полиці; методичні та дидактичні посібники);
- підготовка волонтерів (15 викладачів та 9 студентів);
- створення клієнтської бази, проведення консультацій, залучення стейкхолдерів;
- створення офіційного сайту волонтерського центру та медіатеки «На допомогу батькам» тощо.
12. Центр психічного здоров’я та психосоціального супроводу, який було відкрито у 2020 р. у межах співпраці з громадською організацією «ПРОМИР». Основними завданнями Центру є надання невідкладної комплексної допомоги особам, які опинилися у складних життєвих обставинах, надання психологічних послуги та послуг із психосоціальної реабілітації та супроводу, проведення наукових досліджень у галузі психології травми, проведення наукових та освітніх заходів з питань діяльності Центру. Керівник центру – кандидат психологічних наук, доцент кафедри прикладної психології, голова ГО «ПРОМИР» Асланян Т.С.
Результати роботи створеного волонтерського центру:
- створено спільноту фахівців, об’єднаних досвідом роботи з постравматичними та стресовими розладами, яка налічує 14 спеціалістів з Донецької, Луганської областей (серед них двоє викладачі університету – доценти Кіян А., Сергєєва І.), які взяли участь у 10 денному навчальному тренінгу «Трансдіагностичне психологічне консультування СЕТА», який проводили консультанти і супервізори програми СЕТА в Україні В.Чернобровкіна і П. Горбенко (Національний університет «Києво-Могилянська академія»);
- взято участь у переговорах з партнерами БФ «Слов’янське серце» (Святогірськ), APOA Armenian Psycho-Oncology Association (Єреван); БФ «Голоси дітей» (Київ), Центр психосоціальної реабілітації (Покровськ), USAID (Краматорськ); ГО «ЕМДР в Україні – фахове об’єднання зі спеціальної травмотерапії» (Львів);
- проведено 3 вебінари для вірменських психологів за темами «Організація волонтерської роботи», «Система переправлення клієнтів», «Особливості роботи з дітьми під час активних бойових дій».