24 листопада 2023 року онлайн семінар на тему «Інтернаціоналізація та міжнародна співпраця в Донбаському державному педагогічному університеті: досвід, проблеми, перспективи», що об’єднав фахівців, які активно займаються міжнародною діяльністю в ДДПУ та ГІІМ, та викладачів і студентів, які зацікавлені долучитись до процесів інтернаціоналізації науки та освіти.
Семінар було присвячено поширенню інформації про успішні кейси міжнародної співпраці в університеті, обговоренню викликів, що виникають під час реалізації проєктів, а також плануванню напрямів подальшого розвитку процесів інтернаціоналізації. Учасники семінару ділилися досвідом інтернаціоналізації освітнього процесу через міжнародні проекти та співпрацю з зарубіжними університетами.
Проректор з науково-педагогічної роботи Станіслав Чайченко презентував інформацію щодо проходження стажування за темою "Через інтернаціоналізацію до розвитку університетів", яке тривало з 5 до 11 листопада 2023 року на базі Педагогічного Факультету Університету імені Г.Масарика. Це стажування здійснювалось у межах проєкту "Strengthening the capacities of pedagogical universities in Ukraine", що реалізується Університетом імені Г.Масарика (Брно, Чеська Республіка) за підтримки Чеської агенції розвитку.
В своїй доповіді С.Чайченко надав загальну інформацію про проєкт - його мету, цілі, спрямування і активності, а також презентував інформацію про зміст стажування, зокрема: про діяльність Центру міжнародної співпраці Університету імені Г.Масарика (лектор - керівник Центру Віолета Осоухова), стратегію розвитку інтернаціоналізації на Педагогічному Факультеті (лектор - заступниця декана Петра Встричілова), COIL-курси (лектор - докторантка Маркета Кошаткова), формати, цінності та ключові активності (лектор - докторантка Ева Янебова).
Досвід реалізації проєкту «Україна – ЄС: міжкультурна комунікація в освіті» розкрила завідувачка кафедри педагогіки і методики початкової освіти ДДПУ, доктор педагогічних наук, професор Людмила Гаврілова, яка висвітлила основні переваги реалізації програми Еразмус+, окремі аспекти інтеграції наукової та проєктної діяльності, зокрема через реалізацію міжнародних проєктів. Кандидат педагогічних наук, доцент цієї ж кафедри Олена Ішутіна представила результати першого року впровадження Модулю Жана Моне програми Еразмус + «Європейські практики медіаосвіти» (101085162 – EUPinMEd – ERASMUS-JMO-2022-HEI-TCH-RSCH), анонсувала активності, заплановані на другий рік реалізації. Також було презентовано досвід участі в заходах щодо посилення публікаційної активності в межах проєкту «Посилення можливостей вищих закладів освіти педагогічного спрямування в Україні» (м. Брно, Чехія).
Особливу практичну значущість реалізації міжнародних проектів Еразмус+ в процесі інтернаціоналізації освіти України у своїй доповіді “Інтернаціоналізація освіти: досвід впровадження Eразмус проєктів в ГІІМ” довела Марина Шкуропат - менеджерка Еразмус + проєкту MultiEd, доцентка кафедри англійської філології та перекладу ГІІМ. Вона розповіла про результати впровадження проєктів Еразмус +КА2 MultiEd та WARN (2019-2023) в Горлівському інституті іноземних мов і окреслила коло цілей та завдань наступних проєктів Еразмус +КА2 DigiFled та BURN у 2024-2027 роках.
Цікавим досвідом співпраці поділився координатор напрямку співпраці з Університетом Масарика (Брно, Чеська Республіка), доцент кафедри мовознавства та слов’янських мов ГІІМ Олег Шлапаков. Викладачі та студенти ГІІМ тісно співпрацюють із Мовним центром Університету Масарика, проводять спільні онлайн-засідання COIL (Collaborative Online International Learning), ефективно покращують комунікацію англійською, іспанською та чеською мовами, беруть участь у засіданнях міжнародного кіноклубу й ведуть активне дослідження в міжнародному проєкті «Epistemic (In)Justice».
Найбільшого обговорення дістала доповідь «Особливості підготовки проєктних заявок програми Еразмус+ напряму КА2» Олени Бескорсої - доктора педагогічних наук, професорки кафедри теорії і практики початкової освіти нашого університету і наукового стипендіату Ґрацького університету імені Карла і Франца (м. Ґрац, Австрія), де було розглянуто участь у проєктах як перспективний напрям підтримки інтернаціоналізації освітньої та наукової діяльності закладів вищої освіти. Пані Оленою було висвітлено досвід підготовки проєктів «Партнерство співпраці» та «Розбудова потенціалу вищої освіти», їхні переваги та виклики. Надано рекомендації щодо підготовки аплікаційних форм відповідно до чотирьох критеріїв оцінювання, а саме: актуальність, якість розроблення проєкту та імплементація, якісний склад команди проєкту і організація співпраці, вплив і поширення інформації.
Значну увагу слухачів привернула доповідь керівниці підрозділу моніторингу якості вищої освіти, кандидата педагогічних наук, доцентки Тетяни Шулик на тему «Становлення та розвиток Регіонального акселератора GCIP для інновацій, технологій та стартапів у Донецькій області на базі ДДПУ», в якій було окреслено передумови створення Регіонального акселератора GCIP для інновацій, технологій та стартапів у Донецькій області на базі ДДПУ (за підтримки UNIDO), презентовано основні активності, результати діяльності та перспективи подальшого розвитку Регіонального акселератора.
Обговорення досвіду університету в міжнародних проєктах дозволило прийняти наступні рішення щодо імплементації отриманого досвіду, зокрема: розробка окремої стратегії інтернаціоналізації в університеті, на факультетах; активізація мовної та комунікаційної підготовки НПП та здобувачів; розбудова структури підрозділу з міжнародної діяльності; розробка механізмів сприяння підвищенню кваліфікації та стажування за темою інтернаціоналізації.
У дружній атмосфері взаємопідтримки дійшли спільних висновків, що участь у міжнародних проєктах: суттєво впливає на інтернаціоналізацію освіти; надає можливості для викладачів та студентів подорожувати, навчатися або обмінюватися досвідом з європейськими університетами; сприяє розвитку партнерства, обміну ресурсами, розробці спільних програм; покращує якість вищої освіти; вдосконалює мовну підготовку; допомагає ЗВО стати більш конкурентоспроможними; активізує процес формування культури різноманітності та міжкультурної комунікації; готує студентів та науково-педагогічних працівників до роботи в міжнародному середовищі.
Перетворюй наш досвід на своє успішне майбутнє в європейській країні!