Чи стикалися ви у своєму житті з дискримінацією? Звісно, певна кількість із нас відповість стверджувально. І на питання «У чому це виражалося?» назве найпоширеніші випадки, пов’язані з расою, етнічним походженням, інвалідністю, віком. Ну, напевно, і все. І мало хто знає, що ознак дискримінації набагато більше. І ми стикаємося із цим, можливо, кожного дня і навіть не помічаємо, бо… звикли, бо «так завжди ж було», бо «та це ж традиція», бо, «то ви не так понімаєтє» і таке інше. А якщо ми скажемо, що через таке ставлення дискримінація вже супроводжує нас усе життя і закріплюється в школі через освітній контент, що в наших підручниках міститься сила-силенна випадків дискримінації? Повірите? Можливо й ні, хто не пов’язаний зі школою. Але не ми, освітяни й освітянки.
Від 2016 року спочатку кілька людей, потім усе більше й більше експертів і експерток переймаються питанням антидискримінізації освітнього контенту.
Саме з такою фахівчинею, експерткою з антидискримінації в освіті Іриною Литвин ми зустрілися 22 листопада на міжкафедральному вебінарі "Антидискримінаційна експертиза освітнього контенту" на факультеті початкової, технологічної та професійної освіти, що його організувала кафедра природничо-математичних дисциплін та інформатики в початковій освіті. Удячні пані Ірині за те, що вона зголосилася стати стейголдеркою освітньої програми «Початкова освіта», адже як ніхто інший розуміє, наскільки важливо, аби до школи прийшли саме ті вчительки і вчителі, які не дозволять жодних проявів дискримінації як до себе, так і до нашого майбутнього, тобто, до наших дітей.
Пані Ірина розповіла, що завдяки експертизі у підручниках було виявлено кричущу кількість випадків дискримінації: ви не побачите в них неповну сім’ю – мати і діти або батько і діти; активних бабусь із дідусями, бо вони, як правило, зображуються старенькими та немічними; у них дівчатка завжди з матусями на кухні, хлопці з батьками з молотками; у задачах хтось більш працьовитий, бо зібрав більше буряків (та ну?); або – хто там у нас потенційний злодій – звісно, люди ромської національності; якщо йдеться про релігійні свята, то це апріорі християнські, ба більше – православні; ви не знайдете на сторінках людей з інвалідністю. І таких випадків в підручнику безліч! Було, адже антидискримінаційна експертиза освітнього контенту триває. І зроблено вже багато, завдяки таким завзятим фахівцям і фахівчиням, як Ірина Литвин.
Дякуємо пані Ірині за корисні поради, надані викладачам і викладачкам, які готують майбутнє вчительство Нової української школи, цікаві тренувальні вправи й освітянське натхнення!