23-ого квітня всі українські психологи відзначають своє професійне свято. Ми, як фахівці зі спеціальної психології, також долучилися до наших колег і протягом двох днів проводили онлайн-марафон «Психологія дитини з особливими освітніми потребами».
Уже більше місяця увесь світ перебуває у незвичному для себе русі – тотальному карантині, але це не привід зупинятися, адже час безцінний і життя має бути повноцінним і цікавим. Чи не найважче зараз залишатися вдома дітям із особливими освітніми потребами та їхнім батькам, адже звичайний ритм змінився, внутрішні переживання збільшилися, невідомість і тривога вийшли на перший план. Саме тому викладачами кафедри логопедії та спеціальної психології ДДПУ було проведено цікавий консультаційно-навчальний семінар із залученням спеціалістів-практиків КУОЗ «Краматорський будинок дитини «Антошка», КЗ ДНЗ № 2 «Альонушка» (м. Словʼянськ) та батьків дітей із особливими освітніми потребами.
Протягом першого дня було обговорено нагальні проблеми дистанційного навчання дітей із ООП, особливостей роботи фахівців, проведення батьками занять з дітьми, психологічного стану родини, етапи подальшого гармонійного розвитку особистості.
Проф. Мамічева О.В. детально зупинилися на кризових моментах під час розвитку дитини з розладами аутистичного спектру та порушеннями мовлення, особливо під час постійного перебування вдома, механізмах компенсації та дієвих факторах підвищення психічного здоровʼя осіб зазначених нозологій.
Доц. Кордонець В.В. підкреслила важливість постійної сумісної роботи спеціалістів та батьків, надала діючу модель саморегуляції психологічного стану дорослих, зокрема, особистого заспокоєння, зниження знервованості та роздратованості під час ізоляції, що є базовими кроками для формування психічного здоровʼя людини.
Із точки зору медичного аспекту старшим викладачем Дяченко Л.А. було розглянуто питання про нові підходи для забезпечення тривалої системної комплексної реабілітації дітей із ДЦП з урахуванням зростання і розвитку дитячого організму.
У межах психологічного просвітництва доцентом Малій Н.Ю. було надано інформацію практичним працівникам щодо консультативної допомоги батькам, спрямованої на зниження емоційного дискомфорту в зв'язку з дистанційним навчанням та щодо зміцнення впевненості батьків у можливостях дитини.
Особливостям роботи з дітьми з РАС і СДУГ були присвячені доповіді спеціалістів КУОЗ «Краматорський будинок дитини «Антошка»: Маймуренко Н.А.- старший вихователь, Багдасарової Л.Б. – вихователь кабінету Монтессорі, Піщанської М.Л. – логопеда. Практики поділилися власними спостереженнями, принципами та методами корекційного впливу на дітей даної категорії.
Практичні працівники КЗ ДНЗ № 2 «Альонушка» (м. Словʼянськ) продемонстрували безліч власних наробок та рекомендацій, які мають позитивні результати під час навчання та виховання осіб із ООП, що підтверджується особистими перемогами дошкільників, зокрема, було заслухано доповіді психолога Тищенко А.П., вчителів-логопедів Ткаченко Т.В., Сапранкової І.Г., Сібільової Т.В. Шевельової А.В., дефектологів Товстокорої А.М., Карпенко Т.І., Гребенюк О.М., вихователів групи з порушенням опорно-рухового апарату та ДЦП Федченко Г.Л., Артемчук К.В..
24 квітня робота тривала у формі «питання-відповідь» батьків та спеціалістів. Протягом двох годин відбувалося жваве спілкування, у ході якого було вирішено багато питань, які турбували батьків дітей із ООП, а саме: Денисенко А., Колядкіну Я., Лісович О., Бистрицьку Г., Філіпенко Н., Архіпову Г. Фахівці чітко, методично, доступно висвітлили окреслені проблеми, надали корисні поради та рекомендації матусям, які звернулися за допомогою.
Дякуємо усім учасникам за цікавий діалог та тісний звʼязок науковців, практиків і батьків навіть у межах карантину. Сподіваємося на подальшу співпрацю і з задоволенням поділимося необхідною консультативною допомогою із логопедами, вихователями, спеціальними психологами, а також родинами дітей із особливими освітніми потребами.
І звичайно ж, приєднуємося до численних привітань на адресу наших колег-психологів і бажаємо всім міцного здоров’я, сил та натхнення, подальших перемог і відкриттів: живіть та радійте життю, тому що воно, як відомо, прекрасне!