Ім’я Януша Корчака асоціюється в людській свідомості з самопожертвою, героїзмом, мучеництвом, величезною любов’ю до дітей.
Із нагоди 140-ї річниці з дня народження видатного польського педагога, автора численних книг про дітей і для дітей, батька сотень сиріт 01 березня 2018 р. з ініціативи кафедри педагогіки у ДДПУ було проведено круглий стіл за темою «Спадщина Януша Корчака: ретроспектива та сучасність». У цьому заході взяли участь викладачі кафедри педагогіки та педагогіки вищої школи, директори шкіл та педагогічного ліцею міста, робітники бібліотеки ДДПУ, аспіранти та інші фахівці.
Робота круглого столу була організована за такими напрямами:
1. Педагогіка гуманізму в історії розвитку педагогічної думки (витоки гуманістичних засад у педагогічній думці; розвиток Янушем Корчаком ідей гуманізму; вплив творчої спадщини Януша Корчака на українську педагогічну думку).
2. Наукові засади гуманістичного виховання Януша Корчака (ідея самоцінності дитинства і актуалізація прав дитини в педагогічній концепції Януша Корчака; свобода дитини у виховному процесі Януша Корчака; створення умов саморозвитку, самореалізації і самовиховання як мета і результат гуманістичного виховання; система роботи зі знедоленими дітьми у діяльності Януша Корчака).
3. Януш Корчак у контексті сучасної педагогіки.
4. Компаративний підхід до дослідження спадщини Януша Корчака та Василя Сухомлинського.
Найбільш дискусійними в ході круглого столу були питання ідеї свободи дитини у педагогічній концепції Януша Корчака та його 10 заповідей виховання дітей. Гості круглого столу ‒ директор педагогічного ліцею Бабенко О.А., директор ЗОШ № 19 Крапівіна С.В. та проф. кафедри педагогіки вищої школи Сипченко В.І. висловили власні думки стосовно проблеми використання досвіду Януша Корчака в сучасному навчально-виховному процесі та дали поради присутнім студентам щодо взаємопорозуміння з учнями та професійних якостей вчителя.
Цей захід, спираючись на плідну взаємодію всіх учасників, здійснив головне своє завдання: у пошуку вирішення сучасних проблем виховання, примусив замислитися кожного над питаннями: чи можливо і в якому обсязі можна застосовувати спадщину Януша Корчака в сучасному навчальному-виховному процесі і як минулий досвід, із доречним його використанням, збудує нам дорогу в завтрашній день.
Проведення круглого столу у форматі диспуту надало можливість розвитку критичної думки та сприяло генерації нових ідей. Досить прогресивним було поєднання думок науковців кафедри педагогіки із практичним досвідом запрошених представників інших вишів. Це дозволило неупереджено проаналізувати творче та наукове надбання польського педагога.
Усі присутні дійшли до висновку, що педагогічна концепція Януша Корчака дуже актуальна і сьогодні. Істина полягає в тому, щоб любити дітей, поважати особистість дитини, тендітно ставитися до її серця. І кожен педагог у свій професійній діяльності повинен про це пам’ятати.