Донбаський Державний педагогічний університет гостинно відчиняє свої двері для всіх, хто бажає навчатись та навчати. Дуже часто у цих стінах проводяться різні заходи, які сприяють розвитку не лише розумових здібностей, але й навчають креативності та допомагають внести різноманітність та незвичайність у будь-який навчальний процес.
2 березня філологічний факультет із радістю зустрів гостей. На цей раз до нас завітала незвичайна гостя із незвичайним майстер-класом – Євтушенко Олена Юріївна, із обласною авторською майстернею «Навчання через мистецтво на уроках російської мови та літератури, зарубіжної літератури». Володарка «Хрустальной чернильницы», у рамках цього проекту провела перше заняття під цікавою назвою «Використання пейбек-театру та форум-театру на уроках російської мови та літератури, зарубіжної літератури». Захід пройшов під лозунгом: «Всі вагомі, всі рівні».
Цей захід, який є далеко не першим прикладом співпраці університету (зокрема філологічного факультету як його структурного підрозділу) та Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, став можливим завдяки завідувачу відділу гуманітарної освіти ДОІППО Світлані Юріївні Гарній. Майбутні вчителі зарубіжної літератури та русистики, а також викладачі-методисти мали чудову можливість узяти безпосередню участь у майстер-класі, тим самим розширивши форми співпраці факультету з закладами освіти.
Що ж таке плейбек на уроках російської мови та літератури? Плейбек- це своєрідний театр, який дає змогу учням або студентам побувати на місці головного героя, уявити себе явищем або почуттям.
Майстер Олена Юріївна запевняла усіх присутніх, що завдяки плейбеку діти переживають, свого роду, арт-терапію. Після подібного роду занять, учні ставали більш впевненими у собі та своїх силах, починали швидше йти на контакт, розвивали в собі акторські здібності та намагались «знайти себе».
У звʼязку із тим, що на уроках мови та літератури господарем є Текст, майстер виділила три практичні методи:
- «Жили-були»
- Навчання + дія (або «граючись говори»)
- Залучення до ситуації.
Усе пізнання відбувається через переживання ситуації. Плейбек може застосовуватися до будь-якого тексту. Під час такого уроку дитина, сама того не розуміючи, збагачує свій «портфель емоцій». Ніби у скарбничці, вона зберігає всі почуття, які переживала, знаходячись у «ролі». Саме це допомагає педагогу навчити аудиторію усім почуттям та відчуттям, якими повинна володіти кожна людина.
Запрошенні педагоги та студенти з зацікавленістю брали участь у заході. Атмосфера була легкою та невимушеною. Кожен із присутніх зміг переконатися, що методика дійсно проста та діюча, до того ж володіє арт-терапевтичними ефектами.
Наприкінці зустрічі були підведені підсумки, у ході яких вдалось з’ясувати, що плейбек має безліч «плюсів», серед них і розвиток творчих здібностей, і пізнання колективу та себе (кожен відчуває себе співавтором), і психотерапевтичний ефект. Але слід зазначити і «мінуси», їх небагато, але вони все-таки є: педагог має витратити час на пошук «ідеального» тексту та місця, де можна буде провести подібне заняття, брак навчального часу.
Ще хотілося б зазначити важливу деталь: плейбек не має змоги оцінюватися, оцінці підлягає лише домашнє завдання, яке педагог оприлюднює після уроку.
На цьому наша зустріч добігла кінця. Сподіваємося, що «творча майстерня» надихнула педагогів на нові звершення! На останок лише додам: не бійтесь експериментувати, робіть навчальний процес цікавим і незабутнім, адже саме такі заняття підштовхують учнів до пізнання дивовижного світу мови та літератури.
Ангеліна Сватко, студентка філологічного факультету (група 2РУ)