У жовтні 2015 р. на базі технологічного факультету ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» відповідно до плану проведення науково-методичних конференцій та науково-практичних семінарів із проблем вищої освіти і науки професорсько-викладацького складу в системі Міністерства освіти і науки України на 2015 рік відбулася чергова, VI Всеукраїнська науково-методична конференція «Проблеми трудової і професійної підготовки в контексті Національної стратегії розвитку освіти України». Конференція мала заочний Інтернет формат і була присвячена 25-річчю із дня заснування на технологічному факультеті кафедри педагогіки і методики технологічної та професійної освіти.
Метою конференції було обговорити результати досліджень науковців із проблем організації науково-дослідної роботи студентів та науково-педагогічних працівників й удосконалення технологічної та професійної освіти в контексті Національної стратегії розвитку освіти України на період до 2021 р., Галузевої концепції розвитку неперервної педагогічної освіти та Концепції технологічної освіти в ХХІ столітті, а також вироблення практичних рекомендацій учителям загальноосвітніх шкіл і викладачам ВПНЗ з питань імплементації Концепції технологічної освіти в Україні.
До оргкомітету конференції увійшли не тільки господарі, а й знані науковці з інших вищих навчальних закладів – професор кафедри педагогіки Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля, доктор педагогічних наук, професор Алфімов В. Н., доктор педагогічних наук, професор кафедри менеджменту освіти та психології Донецького обласного інституту післядипломної освіти Борисов В. В.; завідувач кафедри педагогіки Уманського національного педагогічного університету ім. П. Тичини, доктор педагогічних наук, професор Коберник О. М., декан факультету технологій і дизайну Полтавського національного педагогічного університету ім. В. Г. Короленка, доктор педагогічних наук, професор Титаренко В. П., директор Красноармійського педагогічного училища, кандидат педагогічних наук, доцент Олійник О. І. та ін.
Усього в конференції взяло участь 87 осіб, у тому числі іногородніх – 35 особи. Це викладачі, докторанти, аспіранти та студенти технологічного факультету Донбаського державного педагогічного університету, представники Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, Бердянського державного, Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, Дрогобицького державного педагогічного університету, гуманітарно-технічного інституту Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, Донбаської державної машинобудівної академії, Криворізького педагогічного інституту ДВНЗ «Криворізький національний університет», Полтавського національного педагогічного університету імені Володимира Короленка, Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля, Рівненського державного гуманітарного університету, Херсонського національного університету, Харківської гуманітарно-педагогічної академії; Красноармійського педагогічного училища та Краматорського вищого професійного училища, Слов’янського педагогічного ліцею, а також здобувачі кафедри, які працюють у загальноосвітніх школах Донецької, Дніпропетровської та Харківської областей.
На відкритті конференції із доповідями виступили:
– ректор університету, доктор педагогічних наук, професор Омельченко С. О., яка говорила про вплив учителя технологій на формування особистісних якостей учнів на уроках трудового навчання;
– завідувач кафедри педагогіки і методики технологічної та професійної освіти ДДПУ, доктор педагогічних наук, професор Стешенко В. В., який відзначив необхідність заснування кафедри 25 років тому, розкрив здобутки викладачів і навчально-обслуговувального персоналу за цей період і визначив завдання на найближчі п’ять років;
– декан технологічного факультету, кандидат технічних наук, доцент Бондаренко В. І., який розкрив роль кафедри у формуванні іміджу майбутнього вчителя технологій.
На пленарному засіданні також виступили кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і методики технологічної та професійної освіти Цибулько Г. Я. із доповіддю «Підготовка майбутнього вчителя до реалізації проектної технології навчання в загальноосвітній школі; завідувач кафедри технології виробів легкої промисловості та дизайну, кандидат педагогічних наук, доцент Лихолат О. В. із доповіддю «Вклад кафедри в розвиток професійної освіти на технологічному факультеті»; завідувач кафедри загальнотехнічних дисциплін, промислових технологій та безпеки життєдіяльності, кандидат педагогічних наук, доцент Бутиріна М. В. із доповіддю «Роль педагогічних технологій у професійному становленні майбутнього вчителя».
На конференції працювали секції «Проблеми науково-дослідної роботи студентів та науково-педагогічних працівників» (керівник: доктор педагогічних наук, професор Алфімов В. М., секретар: кандидат педагогічних наук, доцент Цибулько Г. Я.) та «Удосконалення технологічної та професійної освіти в контексті національної стратегії розвитку освіти України» (керівник: доктор педагогічних наук, професор Стешенко В. В., секретар: кандидат педагогічних наук, доцент Курчій О. В.). Секції працювали в онлайн-режимі: на зв'язок вийшли науковці педагогічних університетів із мм. Бердянськ, Глухів, Дрогобич, Кривий Ріг, Красноармійськ.
Конференція пройшла в діловому конструктивному режимі. Було обговорено багато питань з організації навчання учнів технологіям і кресленню, модернізації змісту й методики освітньо-професійної підготовки майбутнього вчителя технологій відповідно до Національної стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2012 р., Галузевої концепції розвитку неперервної педагогічної освіти та нового Закону України «Про вищу освіту», намічено напрями подальшої роботи.
Конференція виробила рішення:
1. Рекомендувати кафедрі педагогіки і методики технологічної та професійної освіти ДДПУ продовжити роботу з організації та проведення наукових досліджень із питань модернізації змісту й методики технологічної освіти учнів загальноосвітніх шкіл і освітньо-професійної підготовки майбутніх учителів технологій відповідно до Концепції технологічної освіти в Україні.
2. Порушити клопотання перед Міністерством освіти та науки України щодо затвердження Концепції технологічної освіти учнів загальноосвітніх навчальних закладів України на рівні МОНУ.
3. Рекомендувати Міністерству освіти та науки України затвердити назву спеціальності майбутнього вчителя технологій відповідно до Переліку галузей знань і спеціальностей, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266, у такій редакції: «Середня освіта. Трудове навчання, технології, креслення, загальнотехнічні дисципліни з додатковою спеціальністю (спеціалізацією)» із кваліфікацією:
– на ОКР «бакалавр» – «Вчитель трудового навчання та креслення»;
– на ОКР «магістр» – «Вчитель технологій і додаткової спеціальності (спеціалізації) (за переліком); викладач ВНЗ (методика технологічної освіти, нарисна геометрія та загально технічні дисципліни)».
4. Рекомендувати технологічним факультетам ВПНЗ України переглянути термін і зміст навчання майбутнього фахівця за спеціальністю «Середня освіта. Технології з додатковою спеціальністю (спеціалізацією) (за переліком); викладач ВНЗ (методика викладання технологій, нарисної геометрії та загально технічних дисциплін» в магістратурі відповідно до рекомендацій Всеукраїнської науково-практичної конференції «Актуальні проблеми технологічної освіти та професійної освіти», яка відбулася 27-29 квітня 2015 р. на базі Уманського держаного педагогічного університету ім. П. Тичини»
5. На базі технологічного факультету ДВНЗ «ДДПУ» провести у квітні 2016 р. VII Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Проблеми технологічної та професійної освіти в контексті Національної стратегії розвитку освіти України на період до 2021 р.», присвячену 25-річчю незалежності України та 150-річчю заснування трудового навчання як навчального предмета.
У цілому можна відзначити, що мета конференції була досягнута.
Стешенко В.В., доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри педагогіки і методики технологічної
та професійної освіти