Одним із найважливіших завдань державної політики у галузі корекційної освіти є реалізація прав дітей з обмеженими можливостями здоров'я на якісну освіту, що вирішує завдання успішної їх соціалізації, забезпечує повноцінну участь у житті суспільства, сприяє ефективної самореалізації у різних видах професійної і соціальної діяльності. Сьогодні в Україні поширюється процес інклюзивного навчання дітей з обмеженими можливостями фізичного та/або психічного здоров’я, що є не лише відображенням часу, але й важливим кроком до забезпечення повної реалізації прав дітей з особливими потребами на якісну освіту.
Інклюзія (включення) - це процес збільшення ступеня участі всіх дітей у соціальному житті, у різних програмах. Інклюзія потребує змін на всіх рівнях освіти. Освітні заклади повинні враховувати індивідуальні потреби дітей і пристосовуватися до них, а не навпаки, тобто, система адаптується до потреб дитини, реалізуючи девіз: «Рівні можливості для кожного». В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, забезпечує однакове ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами.
Прагнення до того, щоб діти з особливими освітніми потребами виховувалися і навчалися разом зі своїми однолітками, що нормально розвиваються, стає сьогодні прагненням багатьох батьків, які виховують дитину з відхиленнями у розвитку, і така тенденція спостерігається вже на ранніх етапах розвитку дитини. З одного боку, власне рання допомога здатна значно нормалізувати розвиток дитини з особливими освітніми потребами і абілітувати її так, щоб вона була готова до інтеграції у загальноосвітню середу, а з іншого - досвід взаємодії зі службами ранньої допомоги формує у батьків прагнення до включення їхньої дитини у загальноосвітній простір.
Очікування батьків багато в чому залежатимуть від освіченості фахівців дошкільних закладів. Саме тому проводяться курси підвищення кваліфікації, спеціальні семінари, практичні заняття для вихователів дошкільних закладів.
26 листопада на базі спеціалізованого дошкільного навчального закладу №16 «Рушничок» Слов’янської міської ради (при ОблІППО) проведено семінар для слухачів курсів підвищення кваліфікації музичних керівників дошкільних закладів.
Тема семінару: Музичне виховання дитини в інклюзивному дошкільному просторі.
Мета семінару: підвищення загальної культури музичних керівників, розширення кругозору, професійної спрямованості навчання, ознайомлення з основами музичного виховання дітей із проблемами в розвитку, виховання толерантності.
У семінарі брали участь викладачі дефектологічного факультету, представники ПМПК, педагогічний персонал дошкільного закладу №16. Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри технологій корекційної та інклюзивної освіти Дмитрієва І. В. ознайомила педагогів із теоретичними основами та практичними аспектами впровадження інклюзивної освіти дітей з особливостями психофізичного розвитку. Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри корекційної педагогіки Кузнецова Т. Г. висвітлила питання формування інклюзивної компетентності вихователів в умовах дошкільного закладу. Голова психолого-медико-педагогічної консультації Сабардак О. В. розкрила напрями роботи служби ПМПК, важність співпраці із закладами освіти, батьками. Педагоги ДНЗ №16, запросивши слухачів до педагогічної лабораторії, презентували свій досвід роботи, розкрили методичну основу музичного виховання особливої дитини.
Зустріч відбулася на високому науково-практичному рівні. Отриманий досвід педагоги-дошкільники успішно реалізовуватимуть на своїх робочих місцях та у повсякденній практиці.
Доповідає доктор педагогічних наук, професор І.В.Дмитрієва
Виступає завідувач ДНЗ №16 Сорока Т.С.
Тема семінару
Голова ПМПК Сабардак О.В.
Учасники семінару
Виступ музичного керівника ДНЗ № 16
Слухачі курсів виконують практичні завдання
Музичний керівник проводить тренінг зі слухачами курсів
Практичне завдання
Вихованці інклюзивної групи
Наочна демонстрація прийомів роботи музичного керівника в інклюзивній групі
Відповіді на питання слухачів