Конференція відбувалась на базі Науково-дослідної лабораторії духовного і фізичного виховання дітей та учнівської молоді, а також кафедри теоретичних та методичних основ фізичного виховання і реабілітації Донбаського державного педагогічного університету (модератор В. М. Пристинський). Співорганізаторами конференції виступили Науково-дослідний інститут духовного розвитку людини Східноукраїнського національного університету ім. Володимира Даля, Національний університет фізичного виховання і спорту України (модератори В.В. Гамалій, К. М. Сергієнко), Маріупольський державний університет (модератор А. В. Осіпцов), Білоруський державний університет фізичної культури (модератор В. М. Кряж), Інститут спорту, туризму і сервісу Південно-Уральського державного університету (НДУ) (модератор А. І. Федоров), Череповецький державний університет (модератор В.Ф. Воробйов), Чуваський державний педагогічний університет ім. І. Я. Яковлева (модератор Г. Л. Драндров).
Мета конференції – обґрунтування концептуальних підходів у реалізації проблеми розвитку гармонійної особистості на основі взаємозв'язку фізичної культури і спорту, фізичного виховання як компонентів формування цінностей здоров'я, здорового стилю життя людини.
Завдання конференції:
• обговорення результатів наукових досліджень, проведених фахівцями науково-дослідних лабораторій і інститутів, вищих навчальних закладів і факультетів фізичного виховання з актуальних проблем фізичної культури і спорту; взаємозв'язку фізичного виховання, фізичної реабілітації і рекреації у збереженні здоров'я людини; формування здоров’язбережувального освітнього простору навчального закладу на засадах сучасних інформаційно-комунікаційних технологій та дискурсивно-проективної компетентності фахівця у контексті розвитку в дітей і учнівської молоді гуманістичного світогляду;
• обмін ідеями та педагогічним досвідом, розширення і зміцнення міжвузівських міжнародних зв'язків у сфері науки й освітньої діяльності;
• визначення тенденцій, напрямів і підходів щодо подальшого розвитку науково-дослідної й науково-освітньої діяльності в контексті використання цінностей фізичної культури і спорту у вихованні гармонійно розвиненої особистості.
Із привітанням до учасників конференції звернулися ректор Донбаського державного педагогічного університету, доктор педагогічних наук, професор Омельченко Світлана Олександрівна; проректор із науково-педагогічної роботи, кандидат фізико-математичних наук, доцент Чайченко Станіслав Олегович; директор Науково-дослідного інституту духовного розвитку людини Східноукраїнського національного університету ім. Володимира Даля, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України Шевченко Галина Павлівна; директор Інституту спорту, туризму і сервісу Південно-Уральського державного університету (НДУ), кандидат біологічних наук, доцент Ерліх Вадим Вікторович; проректор із науково-дослідної роботи Білоруського державного університету фізичної культури, доктор педагогічних наук, професор Полякова Тетяна Дмитрівна.
На конференцію було представлено 129 наукових повідомлень, у тому числі 8 докторів наук (7 – педагогічних наук, 1 – філософських наук); 57 кандидатів наук (39 – педагогічних наук, 6 – біологічних наук, 4 – фізичне виховання і спорт, по 2 – психологічних і історичних наук, по 1 – медичних, соціологічних, філологічних і технічних наук), 3 магістри педагогічних наук; 6 аспірантів і здобувачів; 9 магістрантів; 43 студентів; 5 учителів загальноосвітніх шкіл, тренерів-викладачів, практичних психологів і психотерапевтів, 48 викладачів вищих навчальних закладів з України, Російської Федерації, Республіки Білорусь, Молдови й Казахстану.
Із науковими доповідями на пленарному засіданні виступили:
Федоров Олександр Іванович – кандидат педагогічних наук, доцент Інституту спорту, туризму і сервісу Південно-Уральського державного університету (НДУ) (Челябінськ) із доповіддю «Ставлення підлітків до здоров'я як соціально-педагогічна проблема»;
Черепов Євгеній Олександрович – кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри фізичного виховання і здоров'я; Калугіна Галина Костянтинівна – кандидат педагогічних наук, доцент; Габаєва Анастасія Сергіївна – магістрантІнституту спорту, туризму і сервісу Південно-Уральського державного університету (НДУ) (Челябінськ) із доповіддю «Педагогічні аспекти поліпшення психологічного клімату в шкільній команді волейболістів 14-15 років у процесі спортизованого фізичного виховання»;
Кряж Володимир Миколайович – кандидат педагогічних наук, професор Білоруського державного університету фізичної культури (Мінськ) із доповіддю «Проблеми формування парадигмальної компетентності майбутнього вчителя фізкультури в контексті педагогічного дискурсу загальної середньої освіти»;
Вишневецька Вікторія Петрівна, Федорова Марія Вікторівна, Хлевна Юлія Леонідівна – кандидат технічних наук, доцент Національного університету фізичного виховання і спорту України (Київ) із доповіддю «Використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема «хмарних» технологій, як засіб підвищення рівня інформатичної компетентності майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту»;
Воробйов Владислав Федорович – кандидат біологічних наук, доцент Череповецького державного університету (Череповець) із доповіддю «Виховання суб’єктності у студентів спеціальності фізична культура в процесі тілесного вдосконалювання»;
Улитич Єгор Іванович – студент спеціальності «Здоров'я людини» Маріупольського державного університету (Маріуполь) із доповіддю «Велоспорт – історичні віхи» (науковий консультант Терещенко С.І. – доктор біологічних наук, професор);
Савіна Анастасія Сергіївна – студентка Донбаської державної машинобудівної академії (Краматорськ) із доповіддю «Фізичне виховання студентської молоді на основі спортивно-орієнтованих технологій» (науковий керівник Долинний Ю.О. – кандидат педагогічних наук, доцент);
Качан Олексій Анатолійович – здобувач кафедри теоретичних та методичних основ фізичного виховання і реабілітації Донбаського державного педагогічного університету (Слов'янськ) із доповіддю «Використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у процесі фізичного виховання» (науковий керівник Пристинський В.М. – кандидат педагогічних наук, доцент);
Пристинський Володимир Миколайович – кандидат педагогічних наук, доцент; Пристинська Тетяна Миколаївна – магістр педагогічних наук Донбаського державного педагогічного університету (Слов'янськ) із доповіддю «Взаємодія духовного і фізичного виховання в аксіологічному дискурсі вищої професійно-педагогічної освіти».
За представленими матеріалами підготовлено збірник статей II науково-практичної онлайн-конференції із міжнародною участю «Взаємодія духовного і фізичного виховання у формуванні гармонійно розвиненої особистості» (обсяг – 701 сторінка), у якому представлено 129 статей, кількість авторів – 179 осіб.
На підставі аналізу представлених на конференцію матеріалів і заслуханих доповідей, сформульовані наступні висновки і пропозиції, котрі адресовані учасникам конференції та всім зацікавленим особам, які займаються проблемами духовно-морального оздоровлення людини засобами фізичної культури і спорту:
1. Розглядати проблеми оздоровлення, становлення фізичної культури особистості й здорового стилю життя дітей, підлітків й учнівської молоді, а також підготовку педагогічних кадрів, здатних вирішувати їх на інноваційному практичному рівні як пріоритетні напрями наукової, навчально-методичної й організаційної діяльності установ освіти різного типу і форм власності (дошкільні освітньо-виховні установи, загальноосвітні школи, професійно-технічні навчальні заклади, вищі навчальні заклади).
2. Уважати за доцільне системно підходити до наукової розробки проблем пріоритетних напрямів, використовуючи потенціал навчальних дисциплін, що досліджують психолого-педагогічні, соціокультурні, медико-біологічні й правові аспекти використання засобів фізичної культури і спорту з метою гармонійного розвитку особистості.
3. Рекомендувати розглядати навчальну дисципліну «Фізична культура» («Фізична культура і основи здоров'я») як ключовий компонент фізичного виховання в системі освіти, що покликаний вирішувати завдання загальної фізкультурної освіченості, фізичного і духовно-морального оздоровлення людини. Здійснювати з цією метою перехід навчальної дисципліни на сучасну освітню парадигму, яка передбачає особистісну орієнтацію фізичного виховання, компетентісний підхід до загальної фізкультурної освіти, фізичного й духовно-морального оздоровлення підростаючого покоління.
4. Рекомендувати для розширеного використання в практиці фізичного виховання й масового спорту позитивний досвід організації фізкультурно-оздоровчої і спортивно-масової роботи, що накопичений у різних регіонах України, Російської Федерації, Республіки Білорусь, Молдови, Казахстану. Підтримувати з цією метою традиційні форми масових фізкультурних і спортивних заходів і змагань («Президентські змагання», «Крос націй», «День фізичної культури і спорту», «Мама, тато і я – спортивна родина», «Спортландія», «Шкіряний м'яч», «Золота шайба» тощо).
5. Уважати за необхідне більш активно вивчати сучасні тенденції розвитку популярних («модних») форм фітнесу, розробляти методичні матеріали щодо їхнього впровадження в установах освіти різних типів та форм власності з метою реалізації оздоровчої спрямованості та гармонійного розвитку особистості. Одними з таких форм, що розповсюджені в різних країнах є воркаут – вулична силова гімнастика, кросфіт (Україна, Російська Федерація), кофтбол, стрітбол (Білорусія, Україна), рінго (Польща), «30 хвилин фізичної активності сьогодні й щодня» (Бразилія); «Футбольний фрістайл», «StritDans» (країни ЄС) та інші.
6. Залучати дітей, підлітків й учнівську молодь до систематичних занять фізичними вправами, до розвитку свідомого ставлення до здорового стилю життя, до свого здоров'я на засадах діяльності поліфункціональних центрів здоров'я в освітніх установах і закладах (Центри фізичного здоров'я населення «Спорт для всіх», спортивні клуби, клуби фізичної підготовки тощо).
7. Схвалити досвід проведення міжнародної науково-практичної онлайн-конференції «Взаємодія духовного і фізичного виховання у формуванні гармонійно розвиненої особистості» та продовжувати її проведення щорічно.
На підставі викладеного вище та з метою підвищення офіційного статусу й наукового рівня конференції рекомендується:
Міністерствам освіти і науки; Міністерствам спорту, фізичної культури й молодіжної політики; Міністерствам охорони здоров'я; ректоратам університетів країн-учасників конференції
- розширити представництво міжнародного наукового і педагогічного співтовариства;
- розглядати знання про здоров'я і здоровий стиль життя такими, які забезпечують полікультурний рівень компетентності нації, необхідний для духовно-морального самовдосконалення особистості засобами фізичної культури і спорту, як обов'язкову й пріоритетну умову безперервної освіти учнівської молоді;
- створювати умови для підготовки компетентних педагогічних і управлінських кадрів, волонтерського персоналу громадських інструкторів, здатних своєю кваліфікацією й особистим прикладом мотивувати підростаюче покоління до розумінням цінностей фізичної культури і спорту, здоров'я, здорового стилю життя;
- ініціювати й матеріально підтримувати наукові дослідження, що спрямовані на духовне оздоровлення нації засобами фізичної культури, створювати сприятливі умови для їхнього проведення й заохочувати впровадження їхніх результатів у практику;
- створити постійно функціонуючий web-сайт конференції з розміщенням на ньому представлених матеріалів (інформаційний лист, програма і збірник матеріалів конференції, комп'ютерні презентації тощо);
- виконати обов'язкове розсилання матеріалів конференції до провідних наукових організацій, освітніх закладів і установ країн-учасників конференції.
Органам виконавчої і законодавчої влади, установам і закладам освіти, громадським організаціям різного типу країн-учасників конференції:
- домагатися від засобів масової інформації соціально значимої й гуманістичне орієнтованої інформації щодо цінностей здоров’я і здорового стилю життя, фізичної культури людини, а також високої відповідальності за її збалансованість і якість, зорієнтованої на різні категорії слухачів і глядачів;
- заохочувати спонсорську діяльність у наданні адресної матеріальної допомоги організаціям і окремим особам, котрі сприяють фізичному і духовному оздоровленню нації з метою підвищення її ефективності.
Організаційний комітет конференції