Сучасна політика України спрямована на визнання і всебічну підтримку загальнолюдських цінностей, невід'ємною частиною яких є право дітей з особливими освітніми потребами на рівність у всіх сферах людського життя. Саме тому підготовка фахівців зі спеціальної педагогіки забезпечує втілення цього права і є не тільки необхідною, але й неминучою. Підготовку фахівців, які спроможні виконувати сучасні завдання, що поставлені перед спеціальною освітою, здійснює кафедра спеціальної педагогіки та інклюзії.
Кафедра забезпечує підготовку фахівців за ступенями вищої освіти: бакалавр та магістр зі спеціальності 016 «Спеціальна освіта».
З 2016 року кафедру очолює доктор педагогічних наук, професор Татьянчикова Ірина Володимирівна. Кафедра постійно займає високі місця у науковому рейтингу (серед 33 кафедр Донбаського державного педагогічного університету): у 2016 році – 2 місце, у 2017 році – 1 місце, у 2018 році – 3 місце, у 2019 році – 1 місце, а викладачі нагороджені багатьма почесними відзнаками: грамотами, подяками, дипломами (зокрема й від НАПН України).
Останнім часом у системі спеціальної освіти відкрилися установи нового типу – реабілітаційні центри. Це одна з моделей інтегрованого навчання дітей з особливими освітніми потребами. Такі навчально-оздоровчі та корекційні установи орієнтовані не на ізоляцію дитини, а на її соціальну реабілітацію та інтеграцію. Кафедра спеціальної педагогіки та інклюзії готує корекційних педагогів для роботи саме з такими дітьми.
В основу діяльності кафедри покладено відкритість, свободу і варіативність освітнього процесу, ділові, партнерські стосунки викладачів і студентів, недопустимість авторитарності у викладанні та спілкуванні. Така діяльність дає змогу готувати професійно компетентного фахівця, спроможного творчо мислити, здатного активно розв’язувати проблеми дітей з особливими освітніми потребами.
Викладачі кафедри спеціальної педагогіки та інклюзії виконують навчально-виховну, методичну та наукову роботу.
У межах навчально-виховної роботи викладачі кафедри проводять лекційні та практичні заняття з навчальних дисциплін, у тому числі й у on-line-режимі (на платформах Zoom, Moodle, Viber), визначених навчальними планами ступеня вищої освіти: бакалавр, магістр.
Складовою навчального процесу є також педагогічна практика. Викладачі надають методичну допомогу студентам під час проходження пропедевтично-волонтерської практики, педагогічної практики в спеціальних дошкільних та шкільних закладах, педпрактики в якості асистента ЗВО.
Значна увага на кафедрі приділяється методичній роботі. Колектив кафедри розробив навчальні та робочі програми, силабуси, курси лекцій з дисциплін кафедри, інструктивно-методичні матеріали до практичних занять, методичні вказівки і тематику курсових робіт, дидактичне забезпечення самостійної роботи, курси для дистанційного навчання. На допомогу студентам надруковано навчально-методичні посібники. Викладачі впроваджують у навчальний процес інноваційні технології навчання, розробляють методики створення і використання мультимедійних програм у навчальному процесі вишу і спеціальних дошкільних та шкільних закладів.
Наукова діяльність викладачів здійснюється в руслі загальної наукової проблеми кафедри спеціальної педагогіки та інклюзії: «Система виховання і навчання дітей з особливими потребами в умовах спеціальної та інклюзивної освіти». Результати досліджень обговорюються на Міжнародних, Всеукраїнських та регіональних науково-практичних конференціях та семиінарах. Вагомі результати наукових досліджень викладачів надруковано у виданнях Scopus, Web of science, фахових виданнях України, вітчизняних та іноземних колективних монографіях та закордонних періодичних виданнях.
Під впливом соціально-економічних змін в Україні відбувається переосмислення певних суспільних цінностей, зокрема прав людини, дитини, осіб з інвалідністю, розвитку освіти тощо. На часі й реформи у галузі спеціальної освіти, що ґрунтуються на її здобутках і кращому педагогічному досвіді. Слід зазначити, що на сучасному етапі розвитку суспільства особливо актуальним стає проведення комплексних заходів щодо соціальної реабілітації людей з особливими потребами та залучення їх до активного життя. Їх соціальний статус, оптимальна соціалізація – один із пріоритетних напрямів соціальної політики, важливий показник як рівня розвитку держави, так і рівня прогресивності суспільства у цілому.
Саме тому захист прав дітей з особливими потребами спонукає до пошуку нових, більш розвинутих, альтернативних форм навчання. Особливістю сучасної системи освіти є докорінне переосмислення її мети і завдань. На перший план виступає системна, поступова і послідовна спеціальна педагогічна робота, яка спрямована на розвиток соціальної активності, виховання життєздатності через формування життєвих компетентностей, що забезпечить спроможність ефективного існування дитини з особливими потребами у соціумі. У цьому сенсі особливого значення набуває перехід до інклюзивної форми навчання у спеціальних закладах освіти, надання можливості дітям адекватно інтегруватися в сучасний освітній простір, розвивати свої здібності в колективі однолітків. При цьому акцент переноситься на започаткування інклюзивної форми навчання передусім у дошкільних закладах, тобто забезпечення ранньої соціальної інтеграції дітей перших років життя, що потребує перегляду навчальних програм і планів підготовки відповідних спеціалістів у закладах вищої освіти. Цей напрям кафедра вважає особливо пріоритетним і здійснює відповідну роботу зі стейкхолдерами і роботодавцями по оновленню освітньої програми «Спеціальна освіта».
Співпраця кафедри. Кафедра плідно співпрацює з багатьма вищими, освітніми та науковими закладами України, зокрема: Інститутом спеціальної педагогіки АПН України; факультетом корекційної педагогіки та психології Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова; факультетом корекційної та соціальної педагогіки і психології Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка; кафедрою соціальної та спеціальної педагогіки Львівського католицького університету; кафедрою теорії та методики практичної психології Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського (м. Одеса); кафедрою дошкільної освіти Криворізького державного педагогічного університету; кафедрою авіаційної психології Національного авіаційного університету (м. Київ); кафедрою соціальної педагогіки Запорізького національного університету; спеціальними закладами освіти та закладами з інклюзивною формою навчання (дошкільними та шкільними) Донецької, Дніпропетровської, Харківської та інших областей.
З 2020 року члени кафдри є активними волонтерами Волонтерського ресурсного центру інклюзії та психолого-педагогічної підтримки дітей з психофізичними особливостями на базі факультету спеціальної освіти.
Викладачі кафедри є членами Слов’янського осередку Асоціації корекційних педагогів України.
Кадровий склад кафедри на сьогодні представляють кваліфіковані фахівці:
– Татьянчикова Ірина Володимирівна – завідувачка кафедри, доктор педагогічних наук, професор;
– Кузнецова Тетяна Григорівна – кандидат педагогічних наук, доцент;
– Омельченко Марина Сергіївна – кандидат педагогічних наук, доцент;
− Ширіна Анастасія Вікторівна – асистент;
− Худько Анастасія Василівна – асистент;
− Полікарпова Оксана Вячеславівна – старший лаборант;
– Гончаренко Ганна Миколаївна – старший лаборант.
На кафедрі навчається 2 аспіранти:
− Сахно Тамара Сергіївна – 3-й рік навчання;
− Бойко Світлана Петрівна – 2-й рік навчання.