Проєкт «Гостьові професори», лекція "Психодіагностика особливостей подолання стресу особистістю в умовах війни в Україні"

28 лютого 2023 р. здобувачі першого бакалаврського рівня вищої освіти спеціальності 053 «Психологія» ОПП «Практична психологія» ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» взяли участь у готьовій лекції, яку провела Родіна Наталія Володимирівна докторка психологічних наук, професорка, завідувачка кафедри диференціальної та спеціальної психології Одеського національного університету імені І.І. Мечникова на тему «Психодіагностика особливостей подолання стресу особистістю в умовах війни в Україні».
Науковиця зазначила, що створення психометричного інструменту для дослідження особливостей подолання стресу особистістю у ситуаціях небезпеки та індивідуальних шляхів подолання стресових, кризових ситуацій або ситуацій загрози життю набуло особливого значення в період російського вторгнення в Україну. Організація психологічної допомоги та подальшої реабілітації передбачає поглиблення знань про долаючу або копінг-поведінку з метою підвищення їх адаптаційних можливостей та психологічного здоров’я особистості у ситуації небезпеки.
Н.В.Родіна розкрила сутність психодіагностичного інструментарію «Шкала для дослідження копінг-поведінки у ситуаціях небезпеки» (5-факторна модель українською мовою), що складається із таких шкал:
Шкала 1. «Прийняття і пасивний розрахунок на допомогу».
Шкала 2. «Прийняття і пасивний песимізм».
Шкала 3. «Прийняття і пасивний оптимізм».
Шкала 4. «Прийняття і активна боротьба».
Шкала 5. «Неприйняття та дисоціація».

Підготовка майбутнього вчителя технологій до роботи в класах з інклюзивною освітою

28 січня 2023 року на засіданні кафедри теорії і практики технологічної та професійної освіти був проведений методичний семінар на тему: «Підготовка майбутнього вчителя технологій до роботи в класах з інклюзивною освітою». До обговорення актуальних питань були запрошені стейкхолдери спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології) першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти: Борисенко І. В., директор закладу позашкільної освіти, Донецький обласний центр технічної творчості дітей та юнацтва, м. Слов’янськ; Ніколаєнко О. В., директор комунального закладу «Станція юних техніків», м. Слов’янськ; Крайня З. М., заступник директора з навчально-виховної роботи Слов’янської ЗОШ І-ІІІ ступенів №12, Слов’янської міської ради та Ковальчук Т. С., здобувач магістерського рівня вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології).
Сьогодні одним із пріоритетних напрямків державної політики України набуває інклюзивна освіта, яка забезпечує права всіх дітей на рівний доступ до якісної освіти. Головною метою соціального розвитку в сучасному суспільстві є повага до людського різноманіття, встановлення принципів демократії для забезпечення захисту та повної інтеграції всіх груп, включаючи людей з обмеженими можливостями.
Тепер школи отримуватимуть більше підтримки й допомоги під час навчання дітей з особливими освітніми потребами. Згідно з Постановою, Міністерства освіти і науки України від 06 вересня 2022 року № 1/10258-22 Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 році, створення інклюзивних класів та розподіл освітньої субвенції здійснюватиметься за рівнями надання підтримки. Перший рівень підтримки надається насамперед учням, у яких виникають труднощі під час навчання, але яким не потрібен інклюзивний клас.
Метою навчання дітей з особливими освітніми потребами є максимально можливий інтелектуальний, духовний, фізичний, соціальний та патріотичний розвиток кожної дитини з урахуванням її особистих потреб та можливостей.
Надто гостро стоїть питання підготовки фахівців до роботи з дітьми із особливими освітніми потребами, вивчення методичних особливостей викладання на уроках трудового навчання. Трудове навчання, поряд з іншими предметами, які є невід’ємними компонентами освітньої програми закладу, покликані виконувати ряд завдань. Їх метою є формування індивіда технологічно освіченого, готового до самостійного життя, зі здатністю до перетворювальної діяльності в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства. На основі своїх загальних знань та досвіду вчителі розуміють необхідність вибору методів та форматів роботи з урахуванням навчання дітей з обмеженими можливостями і дітей з нормальним здоров’ям. Задача вчителя допомогти дітям з вадами в навчанні: зрозуміти, ідентифікувати та інтерпретувати інформацію, систематизувати та запам’ятати її; розвивати трудові навички. Для дітей з особливими можливостями досвід слід набирати шляхом створення навчальних завдань, які поступово наростають за складністю, на основі набуття необхідних навичок. У той же час їх навчальну діяльність потрібно керувати, особливо за допомогою фізичних вправ, мови та візуальних підказок.
Учасники семінару зазначили, що інклюзивна освіта як освітня система базується на визнанні рівноправності та врахуванні розмаїтості учнів шляхом упровадження інклюзивного навчання на основі особистісно-орієнтованої освітньої моделі, створення умов для залучення дитини з особливими потребами у загальноосвітній простір. На уроках трудового навчання. необхідно диференціювати освітній процес до потреб учнів усіх груп та категорій, особливо учнів з особливими освітніми потребами.

Обмін досвідом – запорука успішності!

Згідно плану роботи зі стейкхолдерами, на кафедрі дошкільної освіти відбулося обговорення змісту нових Державних програм виховання і розвитку дітей дошкільного віку.
Стейкхолдери Дьома Світлана Іванівна (завідувачка ЗДО № 1 «Зіронька» м. Слов’янськ) разом із методистом Горбуновою Наталією Вікторівною, Огурцова Світлана Василівна (завідувачка ЗДО № 60 «Журавлик», м. Краматорськ) та засновник і власник приватного дитячого садочка «ЕКО-Клуб ЮМІ» м. Дніпро Коваль Юлія поділилися досвідом щодо впровадження Державного стандарту дошкільної освіти та оновлених програм. Наголосили про необхідність формування у майбутніх фахівців таких компетентностей, як здатність застосовувати soft skills-навички в практичних ситуаціях та організовувати освітній процес у закладах дошкільної освіти з використанням сучасних засобів, методів, прийомів, технологій тощо Також керівники обмінялися думками щодо організації роботи у ці складні часи.

Співпрацюємо зі стейкголдерами та підвищуємо мотивацію здобувачів до оптимізації самостійної роботи

17 лютого 2023 року відбулося засідання вченої ради філологічного факультету, де розглядали результати опитування випускників щодо якості надання освітніх послуг. Гарант ОПП «Середня освіта (Українська мова та література)» другого (магістерського) рівнів доц.Падалка Р.М. разом зі стейкхолдером-роботодавцем Ковальовою Наталією Миколаївною, заступником директора з НВР Черкаської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 Черкаської селищної ради внесли пропозицій щодо розширення та зміцнення взаємозв’язків між ЗВО та ЗЗСО. Опитування є формою участі здобувачів у системі внутрішнього забезпечення якості вищої освіти та реалізації принципу студентоцентрованого підходу в навчанні. Обговорення результатів анкетування уможливлює сформулювати завдання для колективу факультету загалом для подальшого удосконалення надання освітніх послуг. Фахівці-практики дійшли згоди щодо продовження оптимізації роботи з інформування здобувачів та випускників про наявні актуальні вакансії та забезпечення їх необхідною консультаційною підтримкою на шляху від обрання вакансії до офіційного працевлаштування, з урахуванням сучасних тенденцій ринку праці в постійному контакті з «Центром кар’єри ДДПУ».

Обговорення освітньої програми «Середня освіта (Фізика)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

22 лютого 2023 року на кафедрі фізики фізико-математичного факультету ДДПУ відбулася зустріч з приводу обговорення освітньої програми «Середня освіта (Фізика)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти із залученням стейкхолдерів.

У засіданні робочої групи взяли участь:
- Грант ОП, в.о. зав. кафедри – канд. пед.наук Лимарєва Ю. М.
- Викладачі кафедри фізики, члени робочої групи: Костиіков О. П. – докт. фіз-мат наук, доцент; Ткаченко В. М. – канд. фіз-мат наук, доцент; Бєлошапка О. Я – старший викладач.
- Стейкхолдер, зав. кафедри фізики ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, докт. пед. наук, доцент Масич В. В.

Обговорено зміст проєкту ОП, а також суміжні питання:
- Переваги та недоліки моно-спеціальності;
- Переваги та недоліки подвійної спеціальності;
- Зміст та тривалість педагогічної практики, як важливого елементу практичної підготовки педагога;
- Проблеми дистанційної організації навчання та підготовки фахівців.

На основі врахування досвіду роботи у закладах освіти різних рівнів акредитації складено порівняльну характеристику аналогічних освітніх програм різних ЗВО з метою вдосконалення та осучаснення ОП «Середня освіта (Фізика)» бакалаврського рівня з урахування загального спрямування державної освітньої траєкторії на євроінтеграцію.