Підготовка майбутнього вчителя технологій до роботи в класах з інклюзивною освітою

28 січня 2023 року на засіданні кафедри теорії і практики технологічної та професійної освіти був проведений методичний семінар на тему: «Підготовка майбутнього вчителя технологій до роботи в класах з інклюзивною освітою». До обговорення актуальних питань були запрошені стейкхолдери спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології) першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти: Борисенко І. В., директор закладу позашкільної освіти, Донецький обласний центр технічної творчості дітей та юнацтва, м. Слов’янськ; Ніколаєнко О. В., директор комунального закладу «Станція юних техніків», м. Слов’янськ; Крайня З. М., заступник директора з навчально-виховної роботи Слов’янської ЗОШ І-ІІІ ступенів №12, Слов’янської міської ради та Ковальчук Т. С., здобувач магістерського рівня вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології).
Сьогодні одним із пріоритетних напрямків державної політики України набуває інклюзивна освіта, яка забезпечує права всіх дітей на рівний доступ до якісної освіти. Головною метою соціального розвитку в сучасному суспільстві є повага до людського різноманіття, встановлення принципів демократії для забезпечення захисту та повної інтеграції всіх груп, включаючи людей з обмеженими можливостями.
Тепер школи отримуватимуть більше підтримки й допомоги під час навчання дітей з особливими освітніми потребами. Згідно з Постановою, Міністерства освіти і науки України від 06 вересня 2022 року № 1/10258-22 Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 році, створення інклюзивних класів та розподіл освітньої субвенції здійснюватиметься за рівнями надання підтримки. Перший рівень підтримки надається насамперед учням, у яких виникають труднощі під час навчання, але яким не потрібен інклюзивний клас.
Метою навчання дітей з особливими освітніми потребами є максимально можливий інтелектуальний, духовний, фізичний, соціальний та патріотичний розвиток кожної дитини з урахуванням її особистих потреб та можливостей.
Надто гостро стоїть питання підготовки фахівців до роботи з дітьми із особливими освітніми потребами, вивчення методичних особливостей викладання на уроках трудового навчання. Трудове навчання, поряд з іншими предметами, які є невід’ємними компонентами освітньої програми закладу, покликані виконувати ряд завдань. Їх метою є формування індивіда технологічно освіченого, готового до самостійного життя, зі здатністю до перетворювальної діяльності в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства. На основі своїх загальних знань та досвіду вчителі розуміють необхідність вибору методів та форматів роботи з урахуванням навчання дітей з обмеженими можливостями і дітей з нормальним здоров’ям. Задача вчителя допомогти дітям з вадами в навчанні: зрозуміти, ідентифікувати та інтерпретувати інформацію, систематизувати та запам’ятати її; розвивати трудові навички. Для дітей з особливими можливостями досвід слід набирати шляхом створення навчальних завдань, які поступово наростають за складністю, на основі набуття необхідних навичок. У той же час їх навчальну діяльність потрібно керувати, особливо за допомогою фізичних вправ, мови та візуальних підказок.
Учасники семінару зазначили, що інклюзивна освіта як освітня система базується на визнанні рівноправності та врахуванні розмаїтості учнів шляхом упровадження інклюзивного навчання на основі особистісно-орієнтованої освітньої моделі, створення умов для залучення дитини з особливими потребами у загальноосвітній простір. На уроках трудового навчання. необхідно диференціювати освітній процес до потреб учнів усіх груп та категорій, особливо учнів з особливими освітніми потребами.