Неформальна освіта та її зарахування в межах навчальних дисциплін освітньої програми

Гарантом освітньої програми «Філологія (германські мови та літератури (переклад включно), перша – англійська» спеціальності 035 Філологія першого (бакалаврського) рівня доцентом Орел Анною Сергіївною було організовано зустріч здобувачів 2, 3 курсів відповідної ОП із стейкхолдером Годуновою Наталею Борисівною, яка працює на посаді консультанта з кадрових і адміністративних питань відокремленого підрозділу іноземної неурядової організації «Представництво Сейв зе Чілдрен Інтернешнл в Україні».
Метою зустрічі стало обговорення особливостей неформальної освіти в Україні та за її межами, висвітлення досвіду отримання сертифікатів з неформального навчання за кордоном, а також можливостей зарахування результатів такого навчання в межах обов'язкових дисциплін освітньої програми «Філологія (германські мови та літератури (переклад включно), перша – англійська» спеціальності 035 Філологія першого (бакалаврського) рівня. Зокрема, було представлено онлайн презентації здобувачів, які перебувають за кордоном і мають доступ до освітніх курсів та програм для студентів-мігрантів в Европейському Союзі. Було подано перелік обов'язкових дисциплін ОП та роз'яснено умови зарахування результатів згідно до Положення ДДПУ про неформальну освіту.

Проблеми запобігання та протидії домашньому насильству в період воєнного стану

На факультеті гуманітарної та економічної освіти із здобувачами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 053 Психологія був проведений практичний семінар з питань виявлення та реагування закладів освіти на випадки домашнього насильства в період воєнного стану. 02 березня 2023 р. захід організували стейкхолдер першого (бакалаврського) рівня вищої освіти Наталя Вікторівна Лугінець, директор Донецького обласного навчально-методичного центру психологічної служби системи освіти та доцент кафедри психології Степаненко Лариса Вікторівна. Під час заходу з доповіддю виступила методист центру Ольга Володимирівна Сафонова. Розкриті питання застосування нормативно-правових документів виявлення фактів насильства; представлена системна робота щодо профілактики домашнього насильства; визначені методи щодо виявлення постраждалої дитини від домашнього насильства; проаналізовані питання виявлення домашнього насильства щодо дітей під час дистанційного навчання.

Проєкт «Гостьові професори», лекція "Психодіагностика особливостей подолання стресу особистістю в умовах війни в Україні"

28 лютого 2023 р. здобувачі першого бакалаврського рівня вищої освіти спеціальності 053 «Психологія» ОПП «Практична психологія» ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» взяли участь у готьовій лекції, яку провела Родіна Наталія Володимирівна докторка психологічних наук, професорка, завідувачка кафедри диференціальної та спеціальної психології Одеського національного університету імені І.І. Мечникова на тему «Психодіагностика особливостей подолання стресу особистістю в умовах війни в Україні».
Науковиця зазначила, що створення психометричного інструменту для дослідження особливостей подолання стресу особистістю у ситуаціях небезпеки та індивідуальних шляхів подолання стресових, кризових ситуацій або ситуацій загрози життю набуло особливого значення в період російського вторгнення в Україну. Організація психологічної допомоги та подальшої реабілітації передбачає поглиблення знань про долаючу або копінг-поведінку з метою підвищення їх адаптаційних можливостей та психологічного здоров’я особистості у ситуації небезпеки.
Н.В.Родіна розкрила сутність психодіагностичного інструментарію «Шкала для дослідження копінг-поведінки у ситуаціях небезпеки» (5-факторна модель українською мовою), що складається із таких шкал:
Шкала 1. «Прийняття і пасивний розрахунок на допомогу».
Шкала 2. «Прийняття і пасивний песимізм».
Шкала 3. «Прийняття і пасивний оптимізм».
Шкала 4. «Прийняття і активна боротьба».
Шкала 5. «Неприйняття та дисоціація».

Вебінар з працевлаштування

1 березня 2023 року на факультеті гуманітарної та економічної освіти відбувся онлайн-вебінар «Успішне працевлаштування: інструменти та поради», організований Слов’янським міським центром зайнятості для наших студентів. Приємно, що спікером зустрічі була випускниця факультету Поліна Лоіш, що успішно опанувала освітні програми «Менеджмент» та «Психологія» та вже за традицією зустрічається зі здобувачами, як практик, провідний фахівець центру зайнятості. Зустріч була змістовною та дискусійною, познайомилися з платформою профорієнтації та розвитку кар’єри офіційного сайту установи, дізналися про онлайн-тести, що там розміщені та які кожен може пройти у разі потреби; розмовляли про створення відео-резюме, портфоліо, роботу у соціальних мережах, стресове інтерв’ю із роботодавцем. Наша спікерка охоче поділилася власним професійним досвідом та організацією роботи з працевлаштування безробітних Слов’янським центром зайнятості під час військового стану. Тож, тримаємо наш освітянський фронт, працюємо, допомагаємо один одному, наближаємо Перемогу!

Підготовка майбутнього вчителя технологій до роботи в класах з інклюзивною освітою

28 січня 2023 року на засіданні кафедри теорії і практики технологічної та професійної освіти був проведений методичний семінар на тему: «Підготовка майбутнього вчителя технологій до роботи в класах з інклюзивною освітою». До обговорення актуальних питань були запрошені стейкхолдери спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології) першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти: Борисенко І. В., директор закладу позашкільної освіти, Донецький обласний центр технічної творчості дітей та юнацтва, м. Слов’янськ; Ніколаєнко О. В., директор комунального закладу «Станція юних техніків», м. Слов’янськ; Крайня З. М., заступник директора з навчально-виховної роботи Слов’янської ЗОШ І-ІІІ ступенів №12, Слов’янської міської ради та Ковальчук Т. С., здобувач магістерського рівня вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології).
Сьогодні одним із пріоритетних напрямків державної політики України набуває інклюзивна освіта, яка забезпечує права всіх дітей на рівний доступ до якісної освіти. Головною метою соціального розвитку в сучасному суспільстві є повага до людського різноманіття, встановлення принципів демократії для забезпечення захисту та повної інтеграції всіх груп, включаючи людей з обмеженими можливостями.
Тепер школи отримуватимуть більше підтримки й допомоги під час навчання дітей з особливими освітніми потребами. Згідно з Постановою, Міністерства освіти і науки України від 06 вересня 2022 року № 1/10258-22 Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 році, створення інклюзивних класів та розподіл освітньої субвенції здійснюватиметься за рівнями надання підтримки. Перший рівень підтримки надається насамперед учням, у яких виникають труднощі під час навчання, але яким не потрібен інклюзивний клас.
Метою навчання дітей з особливими освітніми потребами є максимально можливий інтелектуальний, духовний, фізичний, соціальний та патріотичний розвиток кожної дитини з урахуванням її особистих потреб та можливостей.
Надто гостро стоїть питання підготовки фахівців до роботи з дітьми із особливими освітніми потребами, вивчення методичних особливостей викладання на уроках трудового навчання. Трудове навчання, поряд з іншими предметами, які є невід’ємними компонентами освітньої програми закладу, покликані виконувати ряд завдань. Їх метою є формування індивіда технологічно освіченого, готового до самостійного життя, зі здатністю до перетворювальної діяльності в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства. На основі своїх загальних знань та досвіду вчителі розуміють необхідність вибору методів та форматів роботи з урахуванням навчання дітей з обмеженими можливостями і дітей з нормальним здоров’ям. Задача вчителя допомогти дітям з вадами в навчанні: зрозуміти, ідентифікувати та інтерпретувати інформацію, систематизувати та запам’ятати її; розвивати трудові навички. Для дітей з особливими можливостями досвід слід набирати шляхом створення навчальних завдань, які поступово наростають за складністю, на основі набуття необхідних навичок. У той же час їх навчальну діяльність потрібно керувати, особливо за допомогою фізичних вправ, мови та візуальних підказок.
Учасники семінару зазначили, що інклюзивна освіта як освітня система базується на визнанні рівноправності та врахуванні розмаїтості учнів шляхом упровадження інклюзивного навчання на основі особистісно-орієнтованої освітньої моделі, створення умов для залучення дитини з особливими потребами у загальноосвітній простір. На уроках трудового навчання. необхідно диференціювати освітній процес до потреб учнів усіх груп та категорій, особливо учнів з особливими освітніми потребами.