Професійна підготовка здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 013 Початкова освіта через проведення гостьових лекцій

На факультеті початкової, технологічної та професійної освіти відбулася гостьова онлайн-лекція на тему «Гендерна рівність як перспектива розвитку українського суспільства» для здобувачів магістерського рівня вищої освіти в межах дисципліни «Гендерна ідентичність здобувача освіти» (викладач – к. філол. н., доц. кафедри теорії і практики початкової освіти Помирча С. В.). Стейкхолдерка – д. п. н., проф. КЗ «Харківська гуманітарно-педагогічна академія», фахівчиня з програмного напряму ГО «ЕдКемп Україна», сертифікована тренерка та експертка з недискримінації в освіті МОН України – Рассказова Ольга Ігорівна розкрила нагальні питання окресленої проблеми, зокрема звернула увагу на Стратегію впровадження гендерної рівності у сфері освіти, особливості гендерної ідентичності, гендерні стереотипи, гендерну нерівність, гендерний розвиток тощо. Гостьова лекція пройшла в дружній атмосфері та сприяла активному обговоренню її ключових аспектів. Стейкхолдерка проф. О. Рассказова наголосила на доцільності проведення такої гостьової лекції, що формує культуру дискусії здобувачів, учить їх порівнювати, аналізувати та сприймати всебічно одне й те саме явище, що насамперед має позитивний результат для здобуття якісної вищої освіти.

Нарада зі стейкхолдерамі щодо роботи за освітньою програмою «Фізична терапія, ерготерапія» бакалаврського рівня вищої освіти

Упродовж двох днів, 8-9 травня, на кафедрі фізичної терапії, фізичного виховання та біології відбулась нарада групи забезпечення та робочої групи спеціальності 227 Терапія та реабілітація зі стейкхолдерами, на якій були присутні: Олексій Яковленко, директор Комунального некомерційного підприємства «Обласне теріторіальне медичне об'єднання», м. Краматорськ Антон Ертуганов, фізичний терапевтм реабілітаційного відділення КНП Дружківска міська лікарня № 2; Вероніка Книш, студентка 3 курсу спеціальності 227 Фізична терапія, ерготерапія та НПП кафедри.
Члени групи забезпечення спеціальності на чолі із завідувачем кафедри ФТФВБ, професором Владиславом Дичко, обговорили зміни, які необхідно внести згідно оновленого Стандарту спеціальності (зміна назви) та затвердження професійного стандарту від 20 січня 2023 р.
Також було проведено роботу з оновлення навчального плану згідно нових вимог професійного стандарту, пропозицій стейкхолдерів, здобувачів вищої освіти та випускників спеціальності. Олексій Вікторович запропонував збільшити кількість годин для проведення практичних занять в освітньому компоненті «Основи курортології та фізіотерапії» для вивчення особливостей використання апаратної фізіотерапії. На другий день обговорення узгодили перелік дисциплін фахового вибору та вирішили оновити перелік дисциплін широкого вибору за рахунок розробки таких освітніх компонентів: «Оздоровча фізична культура», «Сучасні фітнес-програми в терапії та реабілітації», «Аромологія та аромотерапія», «Основи фітотерапії».
В процесі обговорення вирішили вивести із дисциплін фахового вибору до циклу професійної підготовки освітні компоненти: «Інструментальні методи функціональної діагностики та лікування», «Технічні засоби в реабілітації». Задля розширення циклу професійної підготовки було додано освітні компоненти: «Науково-доказова практична діяльність в терапії та реабілітації», «Ортопедія та травматологія», «Неврологія», «Методи обстеження у фізичній терапії».
Згідно вимог Стандарту спеціальності було збільшено кількість кредитів, які заплановані для клінічної практики з 15 до 27 кредитів. Також збільшено кількість практик до 5 та додано кожній клінічній практиці професійне спрямування: Ознайомча пропедевтична практика (2 семестр), Клінічна практика (при порушенні діяльності серцево-судинної та дихальної системи) (4 семестр), Клінічна практика (при дисфункціях внутрішніх органів) (6 семестр), Клінічна практика (при порушенні діяльності опорно-рухового апарату) (7 семестр), Клінічна практика (при порушенні діяльності нервової системи) (8 семестр).
Нарада пройшла плідно, було накреслено шляхи подальшої співпраці групи забезпечення спеціальності зі стейкхолдерами.

Проєктна діяльність на ОП «Середня освіта (Фізична культура)»

Під час роботи над підвищенням якості освітніх програм «Середня освіта (Фізична культура)» бакалаврського та магістерського рівнів вищої освіти члени групи забезпечення, стейкхолдери, викладачі, фахівці-практики знаходять багато рішень щодо удосконалення освітнього процесу та залучення до сумісної реалізації значущих для України проєктів.
Так, 4 травня 2023 року ректорка Донбаського державного педагогічного університету С. Омельченко та президент ГО «Українська Федерація «Спорт заради розвитку» О. Качан підписали угоду про творчу співпрацю. Відтепер наш Університет є учасником всеукраїнського проєкту «Єдина Україна». Основна мета проєкту - допомога в інтеграції, адаптації дітей та батьків серед внутрішньо переміщених осіб, а також дітей з особливими освітніми потребами засобами фізичного виховання та спорту.
Декан факультету фізичного виховання ДДПУ О.Холодний, заступниця декану Ю.Мусхаріна, проректор з соціально-економічного розвитку В. Іванчук та здобувачі ОП «Середня освіта (Фізична культура)» долучилися до всеукраїнського проєкту за підтримки Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» та Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні. Презентація проєкту відбулась у місті Камʼянське на базі Комунального закладу «Ліцей №21» Кам’янської міської ради Дніпропетровської області. Попереду продовження реалізації проекту у різних містах України.

Практичне заняття зі стейкхолдером

08.05.2023 року канд. пед. наук, доценткою Коношенко Н.А. було проведено практичне заняття зі здобувачами першого курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти освітньої програми «Соціальна робота» спеціальності 231 Соціальна робота з дисципліни «Соціально-педагогічна робота з безпритульними» на тему: «Специфіка роботи з різними групами вихованців притулків для дітей та центрів соціально-психологічної реабілітації дітей» за участю стейкхолдера Валерії Корнієнко – директорки Центру соціально-психологічної реабілітації дітей м. Торецька Бахмутського району.
Під час заняття стейкхолдер детально розкрила особливості роботи реабілітаційного центру до та в умовах війни, штатний склад працівників і компетентності, якими вони мають володіти, категорії дітей, що потраплять до закладу та специфіку роботи з ними.

Практика бінарних занять на факультеті початкової, технологічної та професійної освіти зі спеціальності 013 Початкова освіта

Викладачами кафедри теорії і практики початкової освіти й кафедри природничо-математичних дисциплін та інформатики в початковій освіті активно проваджується практика проведення бінарних занять, що значно покращує й оптимізує освітній процес здобувачів вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта. У квітні 2023 року к. філол. н., доц. Пашко Л. В. проведено серію бінарних практичних занять із сучасної української мови «Прикметник. Вивчення прикметника в початкових класах» та «Речення. Класифікація речень» для студентів 1-го курсу факультету ПТПО, метою яких визначено формувати ключові компетентності та ознайомити з практичним аспектом безпосереднього викладання цих тем здобувачам початкової освіти вчителями-практиками. Бінарне практичне заняття з математики на тему «Звичайні дроби», проведене доц. Пучковим І.Р., розширило знання здобувачів вищої освіти про поняття «дроби», що мають широке застосування в повсякденному житті.
Бінарні заняття за участю стейкхолдерів – випускниць факультету ПТПО: учительки 4-го класу Черкаського ліцею Краматорського району Олесі Руднєвої, учительки 1-го класу Григорівської гімназії Барвінківської МТГ Ізюмського району Харківської області Катерини Пальчун, учительки-методистки Слов’янського ЗЗСО №10 Донецької області, спеціалістки вищої категорії Ірини Коротун – дали змогу студентам зануритися в освітній простір Нової української школи та набути практичного досвіду з окреслених питань. Стейкхолдери звернули увагу на те, що такі бінарні заняття якнайкраще сприяють професійному становленню й розвитку особистості майбутнього вчителя початкових класів.