Практика бінарних занять на факультеті початкової, технологічної та професійної освіти зі спеціальності 013 Початкова освіта

Викладачами кафедри теорії і практики початкової освіти й кафедри природничо-математичних дисциплін та інформатики в початковій освіті активно проваджується практика проведення бінарних занять, що значно покращує й оптимізує освітній процес здобувачів вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта. У квітні 2023 року к. філол. н., доц. Пашко Л. В. проведено серію бінарних практичних занять із сучасної української мови «Прикметник. Вивчення прикметника в початкових класах» та «Речення. Класифікація речень» для студентів 1-го курсу факультету ПТПО, метою яких визначено формувати ключові компетентності та ознайомити з практичним аспектом безпосереднього викладання цих тем здобувачам початкової освіти вчителями-практиками. Бінарне практичне заняття з математики на тему «Звичайні дроби», проведене доц. Пучковим І.Р., розширило знання здобувачів вищої освіти про поняття «дроби», що мають широке застосування в повсякденному житті.
Бінарні заняття за участю стейкхолдерів – випускниць факультету ПТПО: учительки 4-го класу Черкаського ліцею Краматорського району Олесі Руднєвої, учительки 1-го класу Григорівської гімназії Барвінківської МТГ Ізюмського району Харківської області Катерини Пальчун, учительки-методистки Слов’янського ЗЗСО №10 Донецької області, спеціалістки вищої категорії Ірини Коротун – дали змогу студентам зануритися в освітній простір Нової української школи та набути практичного досвіду з окреслених питань. Стейкхолдери звернули увагу на те, що такі бінарні заняття якнайкраще сприяють професійному становленню й розвитку особистості майбутнього вчителя початкових класів.

Удосконалення освітніх компонентів

У квітні на кафедрі дошкільної освіти разом зі стейкхолдерами відбулося засідання Круглого столу щодо удосконалення освітніх компонентів освітньої програми (професійної) Дошкільна освіта.
Стягунова Ольга Олександрівна (завідувач відділу дошкільної освіти Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти) та Темнікова Інна Миколаївна (завідувач відділення дошкільної освіти та музичного мистецтва Дніпровський фаховий педагогічний коледж комунального закладу вищої освіти «Дніпровська академія непереривної освіти») висловили думки щодо актуальності запропонованих освітніх компонентів та з огляду на дотримання вимог Стандартів дошкільної та початкової освіти врахувати в практичній підготовці майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти наступність між дошкільною та початковою ланками освіти.
В блоці професійної підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти запропонували оновити та доповнити зміст навчальних дисциплін "Комп'ютерні технології в роботі з дітьми", "Теорія і методика фізичного виховання та валеологічної освіти" й "Основи природознавства з методикою " з огляду на запровадження нового Професійного Стандарту дошкільної освіти.

Міжнародний досвід у процесі академічної мобільності

21 квітня 2023 р. у межах міждисциплінарних зв’язків кафедри української мови та літератури Донбаського державного педагогічного університету та Dipartimento di Filologia, Letteratura e linguistica dell'Università di Pisa Italia з метою проведення низки гостьових лекцій, де викладачі та студенти цих ЗВО охоче ділитимуться своїм досвідом у межах співпраці наших навчальних закладів, пройшла гостьова лекція з польської літератури (Giovanna Tomassucci, professore, Pisa, Italia). Виступ професора Джованни Томассуччі «Творчість Віслави Шимборської» зацікавив не лише здобувачів та викладачів філологічного факультету, але й стейкхолдерів, практиків зі спеціальностей другого (магістерського) рівнів за ОПП «Середня освіта (Українська мова та література)» (гарант освітньої програми доц.Падалка Р.М.) – заступника директора з НВР Черкаської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 Черкаської селищної ради Ковальову Наталію Миколаївну. Такий досвід уможливлює забезпечити загальні та спеціальні (фахові) компетентності здобувачів за відповідними спеціальностями, зокрема вибіркових дисциплін блоку «Πольська мова».

Профорієнтація серед випускників ЗЗСО

1 травня 2023 року в рамках проведення роботи зі стейкголдерами відбулося засідання кафедри музики та хореографії, присвячене обговорюванню питання профорієнтаційної роботи серед випускників ЗЗСО. До заходу були залучені викладачі кафедри музики та хореографії на чолі з її завідуючим, кандидатом педагогічних наук доцентом Роздимахою А.І., та стейкголдери: Телятникова Л.Г. – вчителька початкових класів Слов'янської ЗОШ 1-3 ст. №12 Слов'янської міської ради Донецької області, старший вчитель вищої категорії; Кандзюба О.М. – директорка Донецького обласного палацу дитячої та юнацької творчості.
Учасниками заходу було обговорено бачення профорієнтаційної роботи в складних умовах воєнного стану. Перехід на дистанційну форму навчання обмежило проведення очних зустрічей з випускниками ЗЗСО, але незважаючи на ці труднощі профорієнтаційна робота велася та повинна вестися в різних напрямках дистанційного характеру, адже вона не має так званого «канікулярного часу». В ході дискусії були обговорені здобутки на цій ниві, а саме: поширення рекламно-інформаційних матеріалів про діяльність факультету; онлайн-бесіди з учнями старших класів загальноосвітніх закладів та їх батьками з використанням різних каналів комунікації, телефонного зв'язку, різноманітних месенджерів; налагодження зв'язків, встановлення особистих контактів із керівниками та фахівцями навчальних закладів, органів управління освіти; визначення оптимальних форм та термінів партнерської взаємодії; участь в онлайн-конкурсах та фестивалях, що безумовно, підіймає рейтинг нашого вищого закладу в очах творчої спільноти. Розуміючи, що профорієнтаційна робота є одним з головних чинників забезпечення життєдіяльності закладу, викладачі кафедри продовжують роботу в цьому напрямку, зробивши детальний аналіз попередньої роботи та визначивши заходи та форми, які б були результативними і спроможними забезпечити стовідсоткове виконання регіонального замовлення.
Тож з вірою в Перемогу дивимося в майбутнє, а тому й роботу по профорієнтації сприймаємо як запоруку успіху існування, діяльності і розвитку нашого університету.

Лекція «Технологія забезпечення психічного здоров’я персоналу освітніх організацій в умовах війни»

Проєкт
«Гостьові професори»
Людмила Карамушка – заступниця директора Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України з науково-організаційної роботи та міжнародних наукових зв’язків, професор кафедри психології управління ЦІПО ДЗВО «УМО», академік НАПН України, Доктор психологічних наук, професор, Президент Української асоціації організаційних психологів і психологів праці, Заслужений працівник освіти України.

19 квітня 2023 р. здобувачі першого бакалаврського рівня вищої освіти спеціальності 053 «Психологія» ОПП «Практична психологія» ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» взяли участь у гостьовій лекції Л. Карамушки. Професор зазначила, що метою зустрічі є з’ясування сутності технологічного підходу забезпечення психічного здоров’я персоналу освітніх організацій в умовах війни, його складових компонентів, таких як змістовно-смисловий, діагностичний та корекційно-розвивальний компоненти технології, а також особливостей психолого-організаційних технологій.
Л. Карамушка розкрила психолого-організаційні технології як систему принципів, методів та інтерактивних технік, які спрямовані на розв’язання певних психолого-організаційних проблем, пов’язаних з діяльністю менеджерів і персоналу та розвитком організації в цілому. Також вчена розглянула переваги й недоліки технологічного підходу. Професорка відзначила такі види психолого-організаційної діяльності, як-от: технології забезпечення діяльності та розвитку освітніх організацій, технології попередження та подолання соціальної напруженості в освітніх організаціях, технології забезпечення ефективної діяльності та психологічного здоров’я менеджерів освітніх організацій, технології забезпечення ефективної діяльності та психологічного здоров’я персоналу освітніх організацій, технології забезпечення ефективної взаємодії менеджерів та персоналу освітніх організацій. Науковиця розкрила підходи до розуміння поняття «Healthy organizations», а також його основних напрямків діяльності.