ПІДВИЩУЄМО КВАЛІФІКАЦІЮ РАЗОМ!

11 лютого 2022 року відбувся вебінар "Навчання української мови в контексті пріоритетних компетентностей НУШ". Викладачі кафедри української мови та літератури ДДПУ (проф. Біличенко О.Л., гаранти ОПП «Середня освіта (Українська мова та література)» та  «Cередня освіта (Українська мова і література). Середня освіта (Мова і література (англійська))» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів доценти Лисенко Н.В., Падалка Р.М., Рябініна І.М., Нестелєєв М.А., та стейкхолдери-практики зі спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і література):  Ковальова Наталія Миколаївна, заступник директора з НВР Черкаської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 Черкаської селищної ради, заступники директора Слов’янського педагогічного ліцею Людмила Віталіївна Самохвалова та Людмила Володимирівна Матюшина, заступник директора з НВР Слов’янської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 16 Кур’янович Ірина Сергіївна, учитель англійської мови Словʼянського ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 1 Мірошниченко Андрій Миколайович, заступник директора з НВР Словʼянського  ЗЗСО  І-ІІІ ступенів № 10,  учитель української мови та літератури Сулакова Олена Миколаївна, заступник директора з НВР Словʼянського  ЗЗСО  І-ІІІ ступенів № 7 Савченко Ганна Олександрівна) разом із колегами Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка розглянули такі питання: модельні навчальні програми з української мови; навчально-методичне забезпечення модельних програм з української мови, модельні та навчальні програми; навчально-методичне забезпечення нового підручника «Українська мова» для 5 класу. Посібники для пілотних 5 класів схвалені до використання в освітньому процесі й видрукувані у видавництві «Астон».

Майстер-клас «Терапія, сфокусована на співчутті (CFT): концепція та техніки»

08.02.2022 р. у рамках проєкту «Запрошені практики» для здобувачів бакалаврського рівня вищої освіти спеціальності 053 Психологія (ОПП «Практична психологія») на кафедру практичної психології був запрошений відомий практичний психолог в модальності транзактний аналіз, психотерапевт, CFT та ACT практик, арт-терапевт, фахівець по роботі з МАК, викладач Інституту практичної психології Ольги Гаркавець, член УСТА, НПА, УАТА – Олексій Заріцький. О. Заріцький поділився досвідом роботи в одному із найсучасніших видів терапії – терапії, сфокусованій на співчутті (CFT). Для здобувачів було презентовано основні поняття CFT, розкрито зміст теорії трьох кіл емоцій, існуючих потоків співчуття. Цінною для всіх присутніх була можливість перевірити запропоновані ключові техніки CFT одразу в дії. Особливо здобувачам сподобались дихальні вправи та вправи на уяву, які допомогли кожному віднайти власний внутрішній ресурс. Впровадження відмінно нового виду терапії викликало багато запитань, тому майстер-клас закінчився обговоренням дискусійних запитань.

Засідання робочої групи та стейкголдерів освітньо-професійної програми «Педагогіка вищої школи» та освітньо-наукової програми «Освітні, педагогічні науки»

31 січня 2022 року відбулося чергове засідання робочої групи та стейкголдерів ОПП «Педагогіка вищої школи» та ОНП «Освітні, педагогічні науки», на якому обговорювалися питання удосконалення освітньо-професійної та освітньо-наукової програм спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки.

Гарант ОПП проф. Топольник Я.В. зазначила, що особливості освітньо-професійної програми полягають в орієнтації на компетентністну особистісно-орієнтовану парадигму освіти, що забезпечує цілісність фахової підготовки викладача інноваційного типу, який має можливість формування індивідуальної освітньої траєкторії професійного розвитку (як андрагог, тьютор), виявляє здатність до організації студентоцентрованого навчання та здійснення освітньої діяльності з особами різних вікових категорій; вище зазначене забезпечується через поглиблену практичну підготовку, використання інноваційних технологій навчання з інформаційно-комунікаційною підтримкою.

Гарант ОНП проф. Саяпіна С.А. звернула увагу учасників засідання, що освітньо-наукова програма спрямована на здобуття аспірантами теоретичних і практичних знань, умінь, навичок та формування компетентностей, необхідних для продукування нових ідей, розв’язання комплексних проблем професійної, науково-дослідницької діяльності у процесі оволодіння методологією наукової діяльності, проведення власного дослідження. Для досліджень прийнятні актуальні теоретичні та експериментальні напрями сучасної педагогіки: загальна педагогіка; розвиток освіти та педагогіки; підготовка до професійної діяльності у вищій школі; наукові дослідження у сфері освіти/педагогіки; теорія навчання; наукова та професійна підготовка фахівця (дослідник-викладач).

Стейкголдери висловили спільну думку щодо доцільності внесення змін до навчального плану ОПП «Педагогіка вищої школи», а також посилення уваги до формування готовності майбутніх викладачів розв’язувати актуальні проблеми розвитку вищої освіти в межах проведення магістерського дослідження. Стейкголдери зазначили, що для удосконалення підготовки здобувачів ОНП «Освітні, педагогічні науки» до роботи за такими видами професійної діяльності як освітня (педагог у сфері освіти, підготовки і перепідготовки педагогічних кадрів) та організаційно-управлінська (менеджер системи освіти) необхідно активізувати сумісну діяльність щодо залучення фахівців-практиків до організації освітнього процесу шляхом проведення семінарів-практикумів, тренінгів та майстер-класів.

Учасники зустрічі відмітили важливість проведення постійних засідань щодо обговорення освітньо-професійної та освітньо-наукової програм та висловили побажання до подальшої плідної співпраці.

Засідання кафедри зі стейкхолдерами: обговорення актуальності змісту вибіркових дисциплін

Украй важливим й корисним було засідання кафедри природничо-математичних дисциплін та інформатики в початковій освіті третього лютого – обговорювали зі стейкхолдерами зміст вибіркових дисциплін, що їх розробили викладачі кафедри для Освітньої програми «Початкова освіта»: Цифровий брендінг в освіті, Екологія дитинства, Діяльнісне освітнє середовище, Медіапедагогіка початкової школи, STEM-освіта в початковій школі, Соціально-емоційне та етичне навчання, Практикум із математики та інші не менш актуальні навчальні курси для якісної підготовки майбутніх учителів початкової школи.
Для обговорення запросили справжніх фахівців із багаторічним успішним досвідом роботи: Іванову І. Б. – заступницю директора Першотравенського ліцею №2 Дніпропетровської обл., учительку початкових класів, авторку курсу «Я у медіапросторі»; Швандареву Л. І. – директорку Валуйського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Станично-Луганської селищної територіальної громади; Прибінська І. С. – головну спеціалістку відділу освіти, культури, молоді та спорту Станично-Луганської селищної військово-цивільної адміністрації; Бондаренко Т. М. – канд. пед. наук, учительку початкових класів, інформатики, курсів «Я у медіапросторі», «Медіакультура» Миколаївський ЗЗСО І-ІІІ ст. №3; Бондаренко А. В. – учителя інформатики, курсу «Медіакультура» Миколаївського ЗЗСО І-ІІІ ст. №3, керівника ініціативної групи юних кіношників «MEDI@NNA».
Дякуємо нашим поважним стейкхолдерам за те, що відгукнулися, за небайдужість до освітянських проблем. Обговорення змісту вибіркових дисциплін вийшло дійсно конструктивним, поради й рекомендації наших гостей були влучними й доречними та обов’язково враховуватимуться нами при викладанні нових курсів для студентів Освітньої програми «Початкова освіта». Віримо в успіх і сподіваємось на подальшу плідну співпрацю на благо спільної педагогічної справи – підготовку успішного вчительства Нової української школи!

Методичний семінар: «Актуальні проблеми викладання технічних дисциплін та технологій у закладах освіти»

28 січня 2022 року на кафедрі теорії і практики технологічної та професійної освіти відбувся семінар на тему «Актуальні проблеми викладання технічних дисциплін та технологій у закладах освіти», в якому прийняли участь стейкхолдери:
Клейно Є. О. – викладач професійного ліцею військово-цивільної адміністрації м. Торецьк, Донецької області; Борисенко І. В. – директор закладу позашкільної освіти, Донецький обласний центр технічної творчості дітей та юнацтва, м. Слов’янськ; Погорєлов А. І. – директор ЗОШ І-ІІІ ступенів №13, Слов’янської міської ради.
Слухали Клейна Євгена Олександровича, який доповів, що на сьогоднішньому етапі в закладах загальної середньої освіти відсутня можливість сучасної підготовки здобувачів освіти відповідно до розвитку технологічної освіти.
Відповідно до оновленого державного стандарту вчитель має академічну свободу, що в свою чергу призводить до звуження професійних навичок вчителя. Вчителі відмовляються урізноманітнювати освітній процес, спираючись на відсутність устаткування та матеріалів. Гостро стоїть проблема набуття професійних навичок вчителя, більшість мають застарілі знання та навички, не володіють сучасними інформаційними технологіями, на незадовільному рівні володіють науково-дослідницькою діяльністю, не вміють трансформувати педагогічні завдання до потреб ринку праці, відмовляються оволодівати навичками програмування комп’ютерного обладнання та використовувати онлайн тренажери (професійно-технічного напрямку).
Вирішенням цих проблем є якісна самоосвіта, проходження стажування, участь у науково-практичних конференціях, тісна співпраця з закладами професійної (професійно-технічної) освіти та закладами вищої освіти з профілем підготовки – технологічна освіта.
Також гарант ОП Середня освіта (Трудове навчання та технології) проф. Бондаренко В. І. представив до ознайомлення Тимчасовий стандарт вищої освіти ДВНЗ «ДДПУ» (зі змінами в редакції, затвердженій рішенням вченої ради ДДПУ, протокол №6 від 27.01.2022. Групою забезпечення спеціальності складено план роботи з оновлення діючої ОП.